Спадът на цената на акциите на Nike се засили късно в четвъртък, след като производителят на спортни стоки се сблъсква с ръст на инвентара и е бил принуден да направи отстъпки, които са засегнали маржа му и съответно на рентабилността, пише Bloomberg.
По-високите транспортни разходи, намаленията и ефектите от чуждестранните валути са натежали върху рентабилността през първото фискално тримесечие, завършило на 31 август. Брутният марж от 44,3% се оказа под очакванията на Wall Street. Инвентарът на Nike в Северна Америка е нараснал с 65%, а гигантът също така понижи прогнозата си за цялата година.
Цената на акциите на компанията спадна с 9,4% по време на следборсовата търговия в Ню Йорк в четвъртък. От началото на годината до края на вчерашната сесия книжата са загубили 43% от стойността си. Новините натежаха върху акциите на конкурентите в Европа днес. Книжата на Adidas се разделиха с 3,2% от стойността си, а тези на Puma – с цели 4%.
„Предприемаме решителни действия за изчистване на излишните запаси“, коментира главният финансов директор Мат Френд по време на разговор с анализатори. По думите му се очаква това да има „преходно въздействие върху брутните маржове през тази фискална година“.
Nike е поредната компания, която се бори с все по-сложната икономическа обстановка, която започна с проблеми във веригите на доставките и задръствания по пристанищата. Докато компаниите успеят да осъществят доставки до магазините, търсенето се промени, тъй като високата инфлация намалява покупателната способност на някои потребители. В случая на Nike проблемите с доставките предизвикаха ръст на стоките, които са извън сезон. Освен това безмилостното покачване на стойността на долара намали резултатите от други страни.
Сега компанията очаква брутният ѝ марж да спадне с 200 до 250 базисни пункта тази фискална година спрямо предишна прогноза, че показателят за рентабилността ще остане непроменен или ще спадне с до 50 базисни пункта. Понижението на маржа се очаква да бъде особено осезаемо през второто фискално тримесечие. Въпреки че приходите от продажби все още се очаква да нараснат с нисък двуцифрен процент, след валутната корекция реалното увеличение се очаква да е с нисък до среден едноцифрен процент.
Nike се бори най-вече да разреши логистичните си проблеми, свързани със задръстванията по пристанищата и предизвикателствата в корабоплаването. Общият инвентар на компанията е скочил с 44% през последното тримесечие спрямо година по-рано. Количеството на транзитните стоки също се е увеличило, въпреки че ръководството на компанията твърди, че времето за доставка се подобрява.