fallback

Защитата на интелектуалната собственост в Китай вече не е мираж

Все повече западни марки успяват да се преборят за правата си

12:03 | 31.08.22 г.

Неотдавнашната победа на Manolo Blahnik в областта на интелектуалната собственост в китайски съд означава подобряващ се пейзаж за чуждестранните компании в Китай.

Производителят на обувки беше жертва на прословутата система за запазване на търговски марки „първият подал“, при която местните бизнесмени побеждаваха големите марки. Например китайският бизнесмен Джан Баошън регистрира името Tesla, преди Илон Мъск да навлезе на китайския пазар. След това Баошън се опита да вкара в съда производителя на автомобили, за да защити иска си. Казусът все пак беше разрешен приятелски, припомня Financial Times.

Победата, обявена през юли от емблематичния испански дизайнер на обувки, дойде след поредица от дела, в които съдилищата в страната най-сетне започнаха да се произнасят в полза на международни марки. New Balance получи обезщетение по дело срещу две местни компани, които имитираха нейното лого „N” миналата година, а в края на 2020 г. бившата звезда на NBA Майкъл Джордан успя да спре китайския производител на спортни облекла Qiaodan Sports да използва търговските му марки.

„Това донякъде показва развитието на китайската съдебна система през последните 20 години. И как се е развила... [да бъде] по-благоприятна, отколкото е била в миналото, и това е страна, в която собствениците на марки могат да постигнат успех“, казва Едуард Чатъртън, партньор в DLA Piper, който е работил по казуса с Manolo Blahnik.

Промяната е в съответствие с редица други усилия за повишаване на доверието на инвеститорите в търговската правна система на Китай. Миналата година страната позволи на част от своите съдилища да признават решенията за несъстоятелност на Хонконг, което теоретично позволява на международните компании да преследват китайски длъжници в континенталната част.

Анализатори казват, че множеството скорошни победи на чуждестранни модни марки отчасти се дължат на преразглеждането на китайския закон за търговските марки през 2019 г., който беше изменен, за да забрани недобросъвестни заявления.

Скорошното дело срещу бизнесмена Фан Юджоу, който е регистрирал името Manolo Blahnik, беше спечелено до голяма степен защото адвокатите на марката използваха архивни данни от националната библиотека на Пекин, за да установят, че Manolo Blahnik вече е била име в Китай, когато Фан е защитил търговската марка. Адвокатите на Manolo Blahnik също така изпратиха екип да закупи обувки от магазина на Фан и представиха констатираното пред съда. „Той беше човек, който редовно се възползва от марки на трети страни, и... продаваше фалшиви продукти“, коментира Чатъртън. Адвокатите на Фан са отказали да коментират въпроса.

За много брандове обаче остава да се види дали това са пирови победи след съдебните спорове. Един от случаите на Чатъртън включва американска компания за охранителни камери, която е сменила заводите си в Китай само за да открие, че предишната фабрика е регистрирала търговски марки за част от нейните продукти. В резултат на това собственикът на завода е успял да спре голяма доставка на стоките от китайските пристанища, преди в крайна сметка да спечели делото за защита на интелектуална собственост. До този момент обаче отнелият бранда вече е получил достатъчно.

„В този случай марката всъщност прехвърли големи количества от продукцията си извън Китай. Така че подобни случаи са потенциално вредни за китайската икономика“, коментира Чатъртън.

Моментът не е добър за собствениците на заводи в Китай. Граничният контрол на страната за нулев Covid не допуска чуждестранни директори и забавя новите инвестиции. „Китай губи позициите си“, твърди Лена Селгрен, главен икономист в Business Sweden, полуправителствена търговска организация, като се позовава на проучване от юни, което беше публикувано миналата седмица. „Шведски производители... намаляват покупките на междинни стоки в Китай, за да увеличат покупките си другаде“, допълва тя. 41% от анкетираните казват, че ще свият покупките от китайски доставчици в следващите три години.

В същото време марките сега оценяват колко устойчиво може да бъде представянето им в Китай, след като пазарът в страната задържа модните стоки на повърхността в началото на пандемията. През януари Bain & Co прогнозира, че до 2025 г. китайските потребителите ще са отговорни за най-големия дял в покупките на луксозни стоки по света. Оттогава обаче икономиката на страната беше разтърсена от блокадите заради Covid-19 и имотната криза, което оказва натиск върху потребителските разходи.

Съществува и въпросът дали съдебният спор си струва усилията на един пазар, известен с фалшификатите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:42 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Мода виж още