fallback

Футболът пред бизнеса, или как Байер побеждава, но не и Bayer

Фармацевтичният гигант със сигурност нямаше толкова добър сезон, колкото едноименния си футболен клуб

16:40 | 17.05.24 г.
Автор - снимка
Създател

Когато офисният отбор по софтбол или петчленният футболен тим влязат в печеливша серия, това по-скоро помага за поддържане на високия дух на екипа, а не толкова на баланса на компанията.

Не така обаче стоят нещата за германския фармацевтичен конгломерат Bayer, който е собственик на ФК Байер Леверкузен – футболният отбор, който след тази събота (18 май) може да се окаже, че е имал за първи път сезон без загуба в Бундеслигата.

Байер вече си спечели титлата в германската висша лига, прекъсвайки 11-годишната победна серия на Байер Мюнхен, като и двата отбора ще се борят за националната купа и за първото място в Лига Европа.

Успехите на Байер повдигат духа на корпоративния Bayer, където служителите са свикнали с изобилие от лоши новини. В LinkedIn компанията раздува постиженията на Аспирините под ръководството на испанския треньор Шаби Алонсо.

Футболни знамена се издигат и пред централата на Bayer. „Те са известни като #Werkself или Единайсеторката на компанията. Наричаме ги наши колеги“, се казва в публикация на конгломерата в LinkedIn, след като отборът спечели Бундеслигата.

Акциите на Bayer поевтиняват със 70%, откакто тя даде 63 млрд. долара за закупуването на американския селскостопански гигант Monsanto преди шест години. А откакто Бил Андерсън се присъедини като главен изпълнителен директор миналата пролет, той извърши стратегически преглед на активите на компанията, в които има големи дялове и даде извърши първото от хилядите съкращения на работни места. Целта е да се обърне късметът на производителя, който има бизнес звена, фокусирани върху всичко - от лекарства за рак през царевични семена до кремове за лице.

Финансовият директор на Bayer Волфганг Никл вижда потенциал състоянието на футболния отбор да помогне малко за финансовите проблеми на компанията майка, които включват високи нива на дълг.

„Всички велики играчи стават по-ценни“, каза Никл на пресконференция във вторник. „Но това вероятно е всичко, което можем да кажем в този момент“, допълни той.

Основан преди 120 години от работници в компанията, която току-що е изобретила чудодейното хапче аспирин, Байер прекарва първите си години в долните германски лиги и не се присъединява към Бундеслигата до 1979 г. Оттогава е известен като един от най-силните отбори в Германия.

Но Байер се провали в битката за титлата на сезон 2000, а няколко години по-късно загуби финалите за Купата на Германия и Шампионската лига, спечелвайки си нелицеприятното прозвище „Неверкузен“ от английските медии (игра на думи, от never – никога и Leverkusen, бел. ред.).

Но въпреки това ръководството на Bayer никога не е обмисляло продажба на дял в отбора. През 2006 г. един от присъстващите на годишното общо събрание на компанията призова за продажба на клуба. Предложението беше отхвърлено, като отборът беше определен като „ценен рекламен актив за Bayer AG“.

Компанията даже е увеличила връзките си със своя футболен клуб. През 2007 г. тя обяви, че ще реновира стадиона на клуба, отделяйки 56 млн. евро за изграждане на нови трибуни и покрив.

„Нашият футболен отбор е важен начин за популяризиране на имиджа ни както у дома, така и в чужбина“, обясни тогавашният изпълнителен директор Вернер Венинг, оправдавайки ремонта пред акционерите. Венинг се пенсионира през 2010 г. и оттогава е председател на Байер.

Bayer все още е основен спонсор на своя футболен отбор, въпреки че не е ясно колко налива всеки сезон. Малко вероятно е инвестициите да намалеят скоро под ръководството на изпълнителния директор Андерсън.

Тексасецът никога не е обмислял продажба на дял в клуба, докато преразглеждаше портфолиото от активи на Bayer от миналата пролет насам, каза той във вторник на пресконференция. Освен това строгите правила за собственост на Бундеслигата не позволяват такива сделки като тези, които помогнаха за повишаване на оценките на отборите от Английската висша лига.

„Има много строги ограничения за това какво може да се прави с германските футболни клубове“, каза наскоро Андерсън. „Това дори не е опция“, добави той.

Извън корпоративния свят Андерсън подари персонализирана футболна тениска на германския канцлер Олаф Шолц, докато го придружаваше на пътуване до Китай. Наскоро той имаше и обяд с Алонсо.

И докато титлата в Бундеслигата е сигурна, възможността отборът да завършите сезона непобеден наелектризира както привържениците, така и мениджърите. В събота Андерсън планира да се присъедини към 30 хил. фенове, които ще напълнят BayArena в Леверкузен – само на 10 минути с кола от централата на Байер – за последния мач за сезона с надеждата да видят историческо представяне.

„Това е наистина страхотен ден за Байер Леверкузен, за града и клуба“, каза той. И за компанията, която със сигурност би могла да се възползва от малко добри новини.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:40 | 17.05.24 г.
fallback
Още от Спорт виж още