През 1987 г. тийнейджърът Дин Шъджун се качва на влак от южния китайски град Фуджоу до Пекин, носейки кожени обувки, произведени във фабриката на неговото семейство, намираща се в крайбрежната провинция Фудзиен.
17-годишният младеж успява да се спазари да продава обувките, които семейството му прави, в универсални магазини в столицата. Това бележи началото на еволюцията на неговата компания Anta от малко известен провинциален производител на обувки до миналата година, когато изпревари Adidas и стана втория по големина търговец на дребно на спортно облекло в Китай след Nike, с годишни приходи от 7,8 млрд. долара, пише Financial Times.
„Дин разбра рано, че парите са в бранда, не в производството на продукта“, споделя източник, близък до ръководството на Anta.
Но след години на бърз растеж, сега компанията е „на кръстопът“, твърди Шон Жън, основател и управляващ директор на China Market Research Group. „Растежът на марката Anta в Китай се забавя и не е ясно дали групата е добре позиционирана, за да се справи с развиващите се китайски тенденции в спортното облекло“, коментира той. Anta отказва коментар.
Това е една от малкото компании за спортно облекло, които се появяват през 80-те години и произвеждат дрехи и обувки за западни марки, включително Nike. След като се листва в Хонконг през 2007 г., Anta се прицелва в чуждестранни брандове, насочвайки се към потребителите с по-големи бюджети, а напоследък навлиза в нишови категории спортно облекло.
През 2009 г. тя купи китайските права за италианската компания за спортни дрехи Fila, а 10 години по-късно ръководи придобиването за 5,6 млрд. евро на финландската Amer Sports, която притежава портфолио от марки като Arc’teryx и тенис ракетите Wilson.
„Няма възможност за създаването на Arc’teryx или Wilson с марка на китайските компании днес. Но е възможно това да бъде направено чрез стратегия за придобиване и разрастване на китайския пазар", коментира Дин, който по това време се издига до председател на компанията.
Докато Anta се бори със заем от 1,3 млрд. долара, изтичащ през март, който нейният консорциум взе, за да завърши сделката през 2019 г., инвеститорите са фокусирани върху това дали може да осъществи успешно IPO на бизнеса на Amer Sports.
Компанията се прицелва към листване на борсата в Ню Йорк в началото на следващата година, твърдят източници, запознати с въпроса, което ще осигури финансиране за огромно разрастване в Китай и ще помогне на Anta да изплати дълга от придобиването. Целта е да се наберат повече от 1 млрд. долара при оценка от 10 млрд. долара, но източниците предупреждават, че може да има забавяне заради неблагоприятни пазарни условия.
До юни тази година Anta отчете 1,8 млрд. юана (250 млн. долара) загуба от придобиването.
„Нивата на печалбата трябва да се повишат значително с едно успешно IPO, което да им позволи да изплатят дълга“, коментира анализаторът в Bernstein Мелинда Ху.
На вътрешния пазар трите най-големи местни компании за спортно облекло – Anta, Li Ning и Xtep – записаха по-бавен растеж поради слабото потребление, а средното представяне на китайските брандове, претеглено спрямо пазарната капитализация, е намаляло с 26% на годишна база, твърдят анализатори на HSBC. Самият пазарен лидер Nike миналата седмица обяви нова програма за преструктуриране, обвинявайки отчасти слабото търсене в Китай.