Майкъл Фотин беше в основата на златната ера на стрийминга в Холивуд.
През 2012 г. актьорът и оператор превърна хобито си да управлява дронове в печеливш бизнес, точно когато стрийминг войната започваше. В продължение на десетилетие той летеше високо над филмовите декори, създавайки красиви снимки от високо за филми и сериали на Netflix, Amazon и Disney. Сега той отново е на ръба да стане бездомен, пише BBC.
Изгонен е от дома си в Хънтингтън Бийч, който споделяше със съпругата си и двете си малки деца, а по-късно е прогонен и от апартамента си в Лас Вегас, където се премества, защото вече не може да си позволи да живее в Южна Калифорния.
„Спестявахме, за да си купим къща. Имахме пари и бяхме направили нещата по правилния начин“, казва той. „Преди две години не се притеснявах да изляза навън на вечеря с жена ми и с децата и да похарча 200 долара“.
„Сега се притеснявам да изляза и да похарча 5 долара за евтино ястие в McDonald’s”, обяснява операторът.
Повече от десетилетие бизнесът в Холивуд процъфтяваше. Студиата се бореха да настигнат нови компании като Netflix и Hulu. Но добрите времена приключиха през май 2023 г., когато холивудските сценаристи обявиха стачка.
Стачките продължиха няколко месеца и отбелязаха първия път от 60-те години на миналия век, когато сценаристи и актьори обединиха усилията си и на практика блокираха продукции в Холивуд. Но вместо индустрията да се върне по-силна от всичко това, за една година след края на стачките филмопроизводството се срина.
Проекти бяха отменени, а производството в целия град спря, тъй като работни места изчезнаха, предвид съкращенията в много студиа, последно в Paramount. Наскоро имаше втори кръг съкращения, тъй като легендарната филмова компания се насочва към раздяла с 15% от работната си сила преди сливането с продуцентската компания Skydance.
Безработицата в киното и телевизията в Съединените щати беше 12,5% през август, но мнозина смятат, че тези данни са всъщност много по-високи, тъй като много филмови работници или не подават документи за обезщетения за безработица, защото не отговарят на условията, или са изчерпали тези обезщетения след месеци без работа.
Като цяло броят на продукциите в САЩ през второто тримесечие на 2024 г. е спаднал с около 40% в сравнение със същия период на 2022 г. В глобален мащаб има 20% понижение през този период, сочат данни на ProdPro, която следи телевизионни и филмови продукции.
Това означава по-малко нови филми и сериали, които да гледаме.
Но експерти казват, че бумът на стрийминга не е бил устойчив. А студиата се опитват да разберат как да бъдат печеливши в един нов свят, в който хората не плащат за кабелна телевизия, финансирана от реклами.
„Криза е добра дума. Опитвам се да не вдигам тревога, но хората имат усещане за криза“, твърди Матю Белони, основател на Puck News, която следи развлекателната индустрия.
Част от бума беше подхранван от Wall Street, където технологични гиганти като Netflix отбелязаха рекорден растеж, а студиа като Paramount записаха скок на цените на акциите си заради добавянето на свои собствени стрийминг услуги.