fallback

Скокът на цените на билетите за Oasis предизвиква неуместна ярост

Феновете чакат с часове на онлайн опашки за билети и докато стигнат до плащането, цената е скочила значително

17:52 | 08.09.24 г. 10

Използването на „динамично ценообразуване“ за продажба на билети за първите концерти на Oasis от 16 години насам предизвика спорове, свързани с наскоро обявеното събиране на британската група, преди дори да е започнало. Феновете чакаха с часове в сайта на Ticketmaster на Live Nation Entertainment през уикенда, само за да видят как цените скачат многократно, докато стигнат до плащането, което предизвика стотици оплаквания до рекламните регулатори, възмущение от представители на властите и дори обещание на правителствено разследване. Част от гнева е погрешно насочен, пише Матю Брукър за Bloomberg.

Всичко това е вече познато. Тейлър Суифт и Брус Спрингстийн са сред артистите, които предизвикаха подобен фурор в САЩ, където гъвкавото ценообразуване на билетите има по-дълга история. В Обединеното кралство продажбата на билети за концерти на Хари Стайлс чрез този метод предизвика критики още през 2022 г. Аферата Oasis обаче поставя въпроса на друго ниво.

Турнето за събиране на британската поп група ще бъде едно от културните събития на 2025 г., поне сред онези, които си спомнят с носталгия 90-те години на миналия век – период, в който Великобритания беше по-оптимистична страна, а икономиката ѝ беше в страхотна форма. Очаква се около 14 млн. души да търсят билети за концертите, сочат данни в британската преса. „Скандално“, „депресиращо“ и „определено повод за разследване“ бяха сред коментарите за битката за билети.

Луси Пауъл, министър на труда и лидер на Камарата на общините, заяви, че е платила над два пъти повече от първоначално обявената цена за билет за Oasis. Пауъл коментира пред радио BBC, че не харесва особено високата цена, преди да добави: „Това е пазарът и той работи по този начин“.

Точно така. Всеки, който е чакал с часове в сайта на Ticketmaster за билет от 148,50 паунда (195 долара), само за да му бъде представена финална цена от над 350 паунда, има основателна причина да бъде подразнен. Но предимството на гъвкавата ценова система е, че тя изравнява търсенето и предлагането. Билетите се озовават в ръцете на тези, които ги ценят най-много в парично изражение. От икономическа гледна точка това е по-ефективно разпределение на ресурсите.

Това може да остане малко известно. Динамичното ценообразуване съществува отдавна и е широко използвано за всичко – от споделени пътувания до хотелски стаи. То достигна дори до ресторантите и бирата. Всичко това не го направи по-популярно. Имиджът за прекомерните цени се отразява на практиката, може би защото най-запомнящите се примери са преди всичко негативни – както когато цените на Uber скочиха многократно, докато хората се опитваха да избягат от района на Лондонския мост след терористична атака през 2017 г. в столицата на Обединеното кралство. По-лесно се забравят примери за компании, които намаляват цените в моменти на слабо търсене. В крайна сметка хората реагират повече загубите, отколкото изразяват задоволството си, ако спечелят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:52 | 08.09.24 г.
fallback
Още от Изкуство и култура виж още