Изправен пред високи лихви по заемите, геополитическа нестабилност и волатилни икономически условия, световният пазар на изкуство все пак успя да достигне продажби за около 65 млрд. долара през 2023 г., сочи съвместен доклад на Art Basel и UBS Group AG. Това е добрата новина.
По-малко обнадеждаващ е фактът, че продажбите, включително тези на аукциони и на арт галерии, са намалели с 4% като стойност спрямо 2022 г., пише Bloomberg. И това не включва инфлацията, което може да означава, че реалната стойност на свиването на пазара е по-голяма.
„Всъщност бях леко приятно изненадан, че не спадна повече“, посочва авторът на доклада Клеър Макандрю, визирайки номиналния спад от 4%.
Макандрю, основателка на изследователската и консултантска фирма Arts Economics, казва, че пазарът на изкуство през 2023 г. в много отношения е бил противоположен на този през предходната година.
„През 2022 г. определено високият клас се справяше много по-добре, а всичко останало някак се забавяше“, споделя тя във връзка с творби, оценени в милиони долари. „А след това видяхме леко преобръщане през миналата година, като високият клас наистина отслабна, но все пак имаше активност, която се наблюдаваше при по-ниското ценово ниво“.
Глобални спадове
САЩ запазват доминиращата си позиция в света на изкуството, като обхващат 42% от продажбите по стойност (което включва както първичните, така и вторичните пазари), показва докладът. Въпреки поредица от нашумели аукционни провали, включително разочароващата продажба на Long Museum в Sotheby’s в Хонконг, Китай успява да задмине Обединеното кралство като втория по големина пазар. Китайският дял се повишава до 19%, докато Великобритания потъва до третото място със своите 17%. Франция е на далечно четвърто място със 7% от продажбите по стойност, възлизащи на общо 4,6 млрд. долара.
Успехът обаче е свързан с нещо повече от пазарен дял. По отношение на общата сума в долари американският пазар се е свил с 10%, възлизайки на общо 27,2 млрд. долара, разкрива докладът. Продажбите в Обединеното кралство са спаднали с около 8% като дял от стойността. Само Китай е отбелязал 9% ръст на стойността през 2023 г. до 12,2 млрд. долара. Според Макандрю това се дължи на забавяне на продажбите заради свързани с Covid-19 продажби, но след справянето с тях пазарът също е започнал бързо да се свива.
„През втората половина на годината сегментът с търговете остана преди всичко непроменен“, казва Макандрю. Без този ранен пролетен скок, допълва тя, „щеше да е много, много по-лоша година в Китай и много по-лоша година в световен мащаб“.