Намираме се в епохата на комфорта в залите, а не толкова на големите екрани. Тази година пазарът напълно ще се възстанови от пандемичния спад, като в България индустрията се намира в подем. Тази прогноза в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи Янаки Дерменджиев, зам.-председател на управителния съвет на Асоциацията на българските киносалони и съсобственик на киноверигата Cineland.
По думите му моделът на киноверигите се променя в ерата на стрийминга. „Киносалоните ще са с по-малки зали, с по-голям комфорт и по-добро обслужване. Това е бъдещето на развитие на кинобизнеса“, добави той.
Янаки Дерменджиев потвърди, че има много млади хора, които правят филми, и „има накъде да се развиваме“. „В България тенденцията да се гледат все повече заглавия местно производство се засилва, заглавията стават все по-хубави. Миналата година бе една от най-успешните за българското кино и тази година този тренд продължава. Все още сме далеч от нивата на интерес в други европейски страни към продукцията на местната киноиндустрия, но тепърва се развиваме“, посочи експертът.
Янаки Дерменджиев съобщи, че тази седмица в София ще бъде открит нов кинокомплекс с осем зали.
„Инвестицията в новия кинокомплекс е над 3 млн. лева. София е най-големият пазар в момента и неслучайно големите киновериги се концентрират в големите градове, защото там има бизнес, а всичко останало е абсолютна екзотика", смята той. "Аз и моят съдружник Божидар Илиев се занимаваме вече повече от 25 години с кино. Искахме и мисля, че успяхме да направим едно от най-модерните кина в България, така че да дадем на хората не само комфорт и усещане за качество, но и всичко, което е свързано с това хората да си прекарат приятно, като дойдат при нас на кино - обслужване, седалките са супермодерни. Експериментираме“, коментира той.
Според него предварителните данни и наблюдения за тази година показват, че пазарът ще се възстанови напълно, като причините са няколко. „Има увеличаване на цената на билета, защото има доста голяма инфлация. Другото е, че започнаха много български заглавия да влизат в репертоара. Както и през предходната година, която беше една от най-успешните години за българското кино като брой зрители, така и тази година отново има изключително голям брой български заглавия, които са много интересни. Хората започнаха да ги припознават, което е много хубаво за пазара, защото през годините бяхме ощетени по една или друга причина“, каза още Янаки Дерменджиев.
Той потвърди, че на европейските пазари се разчита изключително много на местната продукция. „Местните заглавия отстраняват големите блокбъстърни хитове от боксофисите, защото хората обичат да гледат филми родно производство, разкри киноекспертът.
Янаки Дерменджиев е убеден, че в България тази тенденция се засилва, заглавията стават все по-хубави. „Има много заглавия с частно финансиране. Разнообразни са, което е много хубаво. Колко по-богат е репертоарът, толкова повече хората ще имат какво да гледат“, коментира той.
Какъв е процентът от продажби на билети от български филми? Какво е качеството на салоните в България и сравними ли са с европейските? Каква ще бъде политиката на киноверигите по отношение на цените в киносалоните, като в момента ръстът на годишна база се очертава между 12 и 15%? Защо киноиндустрията е единственият културен сектор в България, който плаща ДДС и защо тази "абсолютна аномалия" засега не може да бъде спряна? Какви са очакванията за връщане на инвестицията за новите кинозали на Cineland на фона на факта, че в киноиндустрията тя се връща в рамките на 5 до 7 години? Как и с какви мерки може да се насърчи стратегическото развитие на киноиндустрията в България?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.