fallback

След 100 години иновации в развлеченията Disney пак е на кръстопът

Компанията прегърна компютърната анимация и сега всички гледат как ще се справи със стрийминга

18:30 | 28.10.23 г. 2

Walt Disney навършва 100 години и инвеститорите се опасяват, че на компанията възрастта започва да ѝ личи. Цената на акциите ѝ падна до най-ниско от близо девет години, тъй като стриймингът от известно време препъва бизнеса на дружеството.

Адаптирането към времето не е ново предизвикателство за Disney, а по-скоро е въпрос за оцеляването на компанията през цялата ѝ история, пише Ройтерс.

Преди век, когато Disney беше едно лице, а не глобална компания на стойност над 150 млрд. долара, нововъзникващите звукови и цветни технологии разтърсиха индустрията на нямото кино. Уолт Дисни е бил силно мотивиран да прегърне тези технологии, за да привлече публиката.

„Той искаше анимацията му да бъде правдоподобна, искаше тя да надхвърли това, което обикновено смятаме за анимация“, коментира Крис Палант, професор по анимация и екранни изследвания в университета Canterbury Christ Church в Обединеното кралство.

Disney Studios отваря врати в Холивуд през 1923 г. Географски и концептуално компанията е отдалечена от анимационните центрове в Ню Йорк. Дисни си представя за компанията бъдеще, в което анимационните филми ще спечелят същото уважение като филмите с реални актьори. Той е обсебен от качеството и налива пари в създаването на анимационни филми, които биха се харесали на публиката.

Той пише, че наблюдението на реалния свят е ключово и анимацията трябва да е „основана на факти, за да може да притежава по-богата искреност“.

Студиото формализира 12 принципа на анимацията, които трансформират статичните скици в живи герои на екрана. Ветерани аниматори са изучавали принципите на всеки от новите артисти, които се присъединяват към студиото, за да осигурят последователност.

Уолт Дисни навлиза на анимационната сцена като млад бизнесмен, в добра позиция да се възползва от съществуващите техники и да възприеме нови инструменти. Той и неговото студио са използвали технологиите за звук, цвят и 3D камера с организиран и мащабируем подход, които не са непременно рентабилни, но са произвеждали висококачествени анимации.

Изглежда всеки път, когато проектите на Дисни са финансово успешни, той е използвал парите, за да реализира стремежите си за следващия филм. „В известен смисъл Дисни оцелява в условията на собствената си амбиция“, коментира Палант.

Disney Studios оглави западната анимационна индустрия за десетилетия чрез своите иновации и отдаденост на завладяващите истории. Царуването на компанията обаче не продължи вечно, защото една нова технология се появи и Disney закъсня да я прегърне.

До началото на века напредъкът на Pixar в компютърно генерираните анимации засенчи традиционния ръчно рисуван стил на Disney с първата изцяло компютърно генерирана анимация „Играта на играчките“. Този път Disney нямаше нужда да прави иновации, за да се справи с проблема, а можеше да разчита само на едно нещо – на пари.

Стоките, тематичните паркове и кабелната телевизия пълнеха джобовете на компанията в продължение на десетилетия. Disney купи Pixar през 2006 г. за 7,4 млрд. долара, а заедно с това и способността на Pixar да омагьосва публиката.

Признаването на компютърната анимация от Disney е важен момент в историята на тази индустрия, казва Палант, който е и президент на Обществото за изследване на анимацията.

Сега стриймингът е ново предизвикателство за компанията. Disney заложи на качествени филми, които отличават студиото от неговите конкуренти. Възприемането на компютрите запазва студиото като основен играч в анимацията. Сега акционерите следят отблизо какво ще направи Disney, за да влезе наистина в новия век.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:37 | 28.10.23 г.
fallback
Още от Изкуство и култура виж още