Юлия Кривич е част от набъбващата общност от артисти от бивши съветски републики, които помагат за превръщането на полската столица Варшава в голям център за креативен талант, особено след като Русия предприе пълномащабното си нашествие в родината ѝ Украйна, пише Ройтерс.
Кривич, която живее в Полша от над десет години, сега организира изложби, работилници и други събития в Музея за съвременни изкуства във Варшава с цел да отговори на по думите ѝ колективната травма от руския колониализъм.
„Дойдохме тук (в музея) на третия ден от нашествието и останахме. Обичаме да го наричаме окупацията на Музея за съвременно изкуство и директорът е доволен от окупацията“, шегува се 34-годишната Кривич.
„Дойдохме тук, за да правим плакати за протест в руското посолство и останахме“, допълва тя.
Още преди руски войски да навлязат в Украйна на 24 февруари 2022 г. Полша приемаше хиляди мигранти от изток, включително хора, които са избягали от подкрепяния от Москва бунт в Източна Украйна и сътресенията в Беларус и централноазиатските държави.
Полша, която граничи с Беларус и Украйна и преди време също беше част от Руската империя при царете, а после и в ръководения от Москва съветски блок десетилетия наред, е идеално място според Кривич артистите да изследват темата за „деколонизацията на Русия“.
„Много мои приятели от Киргизстан, Украйна и Беларус се чувстват у дома тук, също и умствено, културно и идеологически… Имаме общо минало“, казва Кривич пред Ройтерс.
Театър
Варшава се оказва плодородна територия и за театър.
В двора на варшавския Нов театър Марина Дашук очаква представянето на ученичката ѝ Палина Дабраволская, 27-годишна беларуска режисьорка и актриса, с което завършват представленията на беларуски артисти, започнали през 2021 г.
44-годишната Дашук работела като театрален продуцент в Полша от 2013 г., но едва след смазването на антиправителствените протести в Беларус през 2020 г. решила да се съсредоточи върху работата със свои беларуски колеги.
„Когато започна революцията в Беларус, артистите започнаха да напускат… После (роденият в Русия драматург и режисьор) Иван Вирипаев предложи да направим театрална постановка с беларуски актьори и така започна огромното ни сътрудничество с Новия театър“, разказва Дашчук.
Заглавието на пиесата „1,8 м“ се отнася до площта, с която разполагат затворниците в беларуските затвори. Представлението, чийто режисьор е Вирипаев, се основава на изказвания пред съда и писма на политически затворници.
Новият театър не само е предоставил на актьори-бежанци шанс да играят, а също им помага с настаняване и визи. Оттогава други институции са последвали примера му.
„Полша е единствената страна, където беларуси могат лесно да легализират пребиваването си… Всички независими арт инициативи, които преди бяха в Минск, сега са във Варшава“, казва Дашук.
49-годишният Вирипаев, чиито пиеси са играни в над 250 театъра в цял свят, е започнал и нов проект във Варшава – „Къща за патици“, където работят украински и беларуски бежанци. Тя предлага разнообразни дейности – от театрални и музикални представления до йога и лечение на травми.
През май Московският районен съд издаде задочна заповед за арест на Вирипаев за разпространение на „фалшиви новини“ за руската армия.
„Това са невероятно трагични обстоятелства“, коментира Вирипаев, имайки предвид войната. „Но Полша има шанс да се превърне в истински лидер… в Източна Европа… Това е шанс, който не бива да се пропуска“, допълва той.