Стримийнг компаниите са технологични, а не медийни компании. Така ги вижда и Wall Street и има очаквания към тях за постоянен растеж. Те са под голям натиск и въпреки рекордните печалби, които имат, не са склонни да споделят тези печалби с артистите, които ги правят възможни. Ако актьори и режисьори се присъединят към стачкуващите сценаристи в исканията за справедливо заплащане от стрийминг платформите и студията, стачката ще е успешна. Това каза Георги Николас, български режисьор и сценарист в САЩ, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Изкуственият интелект е сериозна пречка за професията на сценариста, като тя е наричана в гилдията "робот за плагиатство". Възможно е изкуственият интелект да се развие до толкова, че да гледаме фирми и сериали, които са написани предимно от AI с лека човешка намеса. Но това, което застрашава професията на сценаристите, са по-скоро условията за работа. Сценаристите искат да превърнат професията в част от т.нар. "гиг-икономика" - работа на свободна практика и наемане от ден за ден, като това ще зачеркне една борба на гилдията за предвидимост и социални придобивки, включително здравни и пенсионни осигуровки, която тя води отдавна и няма лесно да се откаже от постиженията си, подчерта Николас.
"Напълно подкрепям стачката на сценаристите в САЩ, които протестират от началото на май. Те са в правото си да отстояват правата си, които са уронени през последните 10 години от навлизането на стрийминг компаниите в бизнеса и преструктурирането на бизнеса по начин, който ощетява творците, включително и сценаристите", посочи гостът в предаването.
В момента се водят преговори между гилдията на сценаристите и т.нар. Обединение на филмови и телевизионни продуценти в САЩ.
"Причините те да стачкуват са много и най-често стачкуват при промяна в технологиите, което довежда до промяна на тяхната работа и заплащането за труда им. Първата стачка е през 1953 година и тогава се преборват за т.нар. авторски отчисления за телевизионни предавания. Авторските отчисления са части от печалбата, което продуцентите искат да избегнат при всички положения", коментира събеседникът.
В момента отношенията между сценаристите и стрийминг платформите не са ясни, посочи Николас. „При телевизията и при филмите е ясно колко е успешен този филм или телевизионно предаване, колко често е било излъчено, но стрийминг платформите са като една черна кутия и не позволяват достъп до тази информация. Не се знае колко пъти е било гледано едно предаване и по този начин те избягват и всякакви други допълнителни възнаграждения в резултат на успех“, обясни сценаристът.
Той заяви, че решението на кризата ще дойде, когато мине достатъчно време стрийминг компаниите и студиата се съгласят да преговарят със сценаристите по ред основни положения.
Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.