Световният музикален пазар е записал 9% ръст през 2022 г. до 26,2 млрд. долара. Това разкри на събитие за медии главният изпълнителен директор на Международната федерация на музикалната индустрия (IFPI) Франсес Мур, представяйки новия доклад за индустрията през миналата година Global Music Report 2023.
По думите ѝ всичките 62 пазара, които IFPI проследява, са записали растеж през 2022 г. Китай за първи път се изкачва до петото място в списъка с най-големите музикални пазари в света, изпреварвайки Франция, а Бразилия отново попада в топ 10.
Миналогодишният растеж се дължи на няколко източника на приходи, включително стрийминг, устойчиви продажби на физически копия, синхронизация и други. Спад има единствено при свалянията на музика.
Както миналата година, основен двигател на растежа са приходите от платени абонаменти за стрийминг услуги, които са записали 10% растеж миналата година до 12,7 млрд. долара. Стриймингът (абонаментният модел и безплатният, включващ реклами) вече обхваща по-голямата част от пазара, нараствайки до 67% от целия пазар за 2022 г. спрямо 65,5% през предходната година. В света вече има 589 млн. потребители, които плащат абонаменти за музикални стрийминг услуги.
САЩ запазват първото си място като най-голям музикален пазар в света, следвани от Япония, Великобритания и Германия. Китай е пети, а позиция под него е Франция. На седма и осма позиция се нареждат съответно Южна Корея и Канада, а последните две места в топ 10 остават за Бразилия и Австралия.
Основни източници на приходи
От IFPI изтъкват, че основните двигатели на глобалния растеж на музикалната индустрия са четири: „страхотната музика от страхотни артисти“, инвестициите на звукозаписните компании, иновациите в технологиите и бизнес моделите, както и способността да се даде тласък на растежа на нови места и територии.
Глобалните приходи от стрийминг са продължили да растат миналата година – с 11,5% до 17,5 млрд. долара. Макар че растежът е по-слаб от този за предходната година (23,9%), някои региони са се радвали на много голямо увеличение. Приходите от абонаменти за стрийминг са скочили с 10,3% глобално, достигайки 12,7 млрд. долара през 2022 г.
4% е ръстът на приходите от продажби на музика на физически носители, включително CD, плочи и други. Те растат за втора поредна година, макар че през 2021 г. ръстът беше много по-голям – с цели 16,1%. Миналогодишният растеж от 4% е довел до 4,6 млрд. долара приходи, което отрежда на физическите копия 17,5% дял от общия пазар.
Приходите от права за изпълнение са скочили с 8,6% миналата година до 2,5 млрд. долара, равнявайки се на 9,4% от световния музикален пазар. Приходите от синхронизация пък са се увеличили с 22,3%.
Само при свалянията на музика и други нестрийминг дигитални формати са се понижили и то с двуцифрен процент – 11,7%,
Представяне по региони
Всички региони по света са генерирали растеж на музикалния пазар през миналата година, но четири от тях отчитат двуцифрен ръст, изпреварвайки общото увеличение от 0,9%. Субсахарска Африка пък изпреварва Близкия изток и Северна Африка като най-бързо растящ регион.
САЩ и Канада запазват лидерската си позиция като регион. Приходите на музикалната индустрия там са се увеличили с 5 на сто. Ръстът обаче е значително по-бавен от този за 2021 г., когато скокът беше с цели 21,8%. От IFPI отдават това голямо повишение на тласъка, който индустрията получи веднага след пандемията. Растежът в САЩ е 4,8% за 2022 г., а този в Канада – 8,1%. Двете страни, взети заедно, представляват общо 41,6% от глобалния пазар на музика.
Европа остава вторият по големина регион в индустрията с ръст от 7,5% за 2022 г. Великобритания, Германия и Франция продължават да са трите най-големи музикални пазара на Стария континент, нараствайки съответно с 5,4%, 2,2% и 7,7%.
На трето място се нарежда регионът, обхващащ Близкия изток и Северна Африка, където приходите от звукозаписи са скочили с 23,8%, а стриймингът обхваща почти цялата част от пазара (95,5%).
Растежът на индустрията в Азия е от цели 15,4% за 2022 г. Япония – най-големият пазар в региона, се радва на втора година на растеж (с 5,4%), но той е значително изпреварен от пазара на второ място – Китай, където индустрията записва скок с 28,4 на сто. Общите музикални приходи от Азия обхващат 22,9% от глобалния пазар.
С цели 34,7% е нараснал пазарът в Субсахарска Африка. Това е единственият регион, в който растежът надхвърля 30 на сто. Той е подкрепен от силния растеж на приходите в Южна Африка (31,4% спрямо умерен ръст от 2,4% година по-рано).
Австралийският музикален пазар е нараснал с 8,1 на сто, което се дължи най-вече на стрийминга. В Нова Зеландия увеличението е с 8%, така че няма съществена разлика между страни.
Най-успешните изпълнители за 2022 г.
Според IFPI класацията на най-популярните и най-продаваните музиканти и изпълнители за 2022 г. се оглавява от американската поп звезда Тейлър Суифт. На второ място е корейската поп сензация BTS, следвана от рапъра Drake. Четвъртото и петото място се делят съответно от Bad Bunny и The Weeknd. Шестата позиция е за Seventeen, а седмата – за Stray Kids. Британският изпълнител Хари Стайлс е осми, следван от Джей Чоу и Ед Шийрън.
Класацията за албуми се оглавява от „Un Verano Sin Ti” на Bad Bunny, а „Midnights” на Тейлър Суифт грабва второто място. „Harry’s House” на Хари Стайлс също попада в топ 3. Негова е и песен номер едно за годината според IFPI – „As It Was”, която има 2,28 млрд. стриймвания по света и която доби огромна популярност в социалните мрежи като TikTok и Instagram. Вторият по популярност сингъл за миналата година е „Heat Waves” на Glass Animals (1,79 млрд. стриймвания), следван от “Stay” на The Kid Laroa & Джъстин Бийбър (1,74 млрд. стриймвания).