Принц от Лихтенщайн и екип инвестиционни банкери се обединяват за създаването на борса за търговия на дялове от произведения на изкуството. Надеждата им е, че инвеститорите ще прегърнат картините като потенциален клас активи, въпреки че няма да могат да закачат на стената в хола си някой шедьовър.
Техният бизнес, Artex MTF AG, иска да листне първата картина през първата половина на годината, коментира главният изпълнителен директор Ясир Бенжелюн-Туими, който е и съосновател заедно с принц Венцеслас Лихтенщайнски. Бенжелюн-Туими засега отказва да разкрие коя ще е творбата, но съобщи, че ще е на един от най-известните артисти през вековете, чиито творби са достъпни само за най-богатите.
„Има само неколцина късметлии, умни хора, които имат достъп до пазара на изкуства през последните 500 години и това, което се опитваме да направим, е да го изведем на една регулирана, достъпна и сигурна платформа“, коментира Бенжелюн-Туими, който е бивш банкер на UBS Group и BNP Paribas.
Artex се присъединява към групата на пазарите за дялова собственост, които разделят активи – от диаманти до ретро автомобили, в достъпни дялове. Инвестиционната компания Masterworks например секюритизира картини на артисти като Банкси или Анди Уорхол.
По думите на Бенжелюн-Туими Artex ще е различна компания, тъй като ще е структурирана като фондов пазар – произведения ще бъдат листвани в процес, подобен на първично публично предлагане, а банки ще предлагат картината на свои клиенти. Ще има и вторичен пазар с цени в реално време, както и брокери, готови да купуват и продават, допълва той.
Masterworks, от своя страна, държи дадена картина за три до десет години, преди да я продаде и разпредели печалбата на акционерите, става ясно от сайта на компанията. Инвеститорите могат да се опитат да продадат дяловете си на вторичен пазар, но Masterworks не гарантира, че ще успее да осигури купувачи.
Един риск за Artex е, че дори и с маркет мейкъри ликвидността може да е слаба, което означава, че покупка или продажба без рязко движение на цените може да се окаже трудно.
За разлика с акциите на компании, които обикновено публикуват тримесечни резултати, може да се окаже, че има скромен новинарски поток, който да накара инвеститорите да променят мнението си за стойността на дадена творба и така да се създадат възможности за търговия.
Artex ще бъде тестът, който ще покаже дали изкуството принадлежи към инвеститорските портфолиа, наред с акциите и облигациите. Някои експерти по лични финанси засега са скептично настроени, посочвайки довода, че една ренесансова картина не притежава паричен поток или дивидент, което означава, че собствеността е чиста спекулация.
Но за Бенжелюн-Туими появата на този клас активи по всяка вероятност ще доведе до развитие на брокерите и проучвания на пазара. Също както със суровини като злато, движенията на цената може да бъдат предизвикани от фактори като промяна на лихви, инфлация, нови продажби на аукционни къщи и др.
„Тези нетипични инвестиции изискват реална експертиза от инвеститорите“, коментира Паскал Микольо-Марсел, ръководител на френската асоциация La Finance Pour Tous („Финанси за всички“), чиято цел е да образова инвеститорите за финансите и банкирането.
Един от начините, чрез които Artex иска да се справи с притесненията за стойността на картина, е като избира листваните произведения от списък с някои от най-известните артисти през последните пет века – от Леонардо да Винчи до Пабло Пикасо. Целева цена от 50 млн. евро и брокери, действащи като маркет мейкъри, трябва да гарантират достатъчната ликвидност, коментира Бенжелюн-Туими.
Партньорството с наложили се финансови фирми и регулирането чрез законите на Европейския съюз също трябва да помогне, за да се убедят инвеститорите, посочи той. Борсата цели да листва най-малко една картина месечно, става ясно още от думите му.
Инвестиционната банка Rothschild & Co. ще е съветник на Artex, когато картините се листват на борсата, докато SIX Swiss Exchange ще осигурява клирингови услуги. Artex има лиценз от финансовите власти на Лихтенщайн.