Хитовият филм „Аватар“ от 2009 г. беше преломно събитие за Imax, а пускането на дългоочакваното продължение подчерта това, което инвеститорите виждат като силен аргумент за акциите на веригата киносалони с големи екрани в момент, в който посещенията в киносалоните сякаш не са на мода, пише Bloomberg.
Стойността на книжата на Imax се понижи по-малко от тази на конкурентите през 2022 г., облагодетелствайки се от среда, която е разделена между по-малки фирми, които все повече се насочват директно към стрийминга, и блокбъстъри, при които публиката показва готовност да плаща за по-завладяващо изживяване. Излизането в петък на „Аватар: Природата на водата“ може да се окаже най-вацният пример за последното.
„Аватар“ е разработен с Imax оборудване, за Imax изживяване, така че ще се възползва не само от боксофиса, но и от експозицията“, коментира Майкъл Обучовски, главен инвестиционен директор в Merlin Asset Management, която притежава акции от компанията. „Imax е привлекателен, както и да я погледнем, с оценка, която е невероятно привлекателна предвид потенциала за дългосрочен растеж, а шумът около „Аватар“ ще бъде наистина полезен“.
Цената на акциите на Imax спадна с 13% през 2022 г., в сравнение с 24% понижение за Cinemark Holdings и 66% срив за AMC Entertainment Holdings. Индексът S&P 500 е с 15,66% надолу за същия период.
„Аватар“, научно-фантастичен епос на режисьора Джеймс Камерън, остава най-касовият филм в историята на Imax. Когато той беше пуснат през 2009 г., имаше само 300 Imax екрана, докато сега те са над 1700, посочва компанията.
Първият филм беше пуснат по кината точно преди Коледа на 2009 г., но Камерън го промотираше, както и Imax киносалоните, още от лятото на същата година. От 30 юни 2009 г. до края на 2010 г. цената на акциите на Imax нарасна повече от три пъти. До началото на 2011 г. анализатори наричаха Imax “Louis Vuitton на кината“.
Говорител на Imax е отказал да даде прогноза за това как се очаква да се представи вторият филм, но твърди, че компанията е „много оптимистична“.
През ноември главният изпълнителен директор на Imax каза, че продължението на Walt Disney има „едно от най-високите нива на предварителни продажби на билети, които някога сме виждали“. Освен това отбеляза, че филмът е получил одобрение в Китай, най-големия пазар на Imax за 2021 г. по приходи. Въпреки че Китай продължава да се бори с Covid-19, Securities Daily миналата седмица съобщи, че повече от половината кина в страната са възобновили работа.
Големи екрани
Това е турбулентно време за филмовия бизнес. Пандемията затвори кината по целия свят, а в същото време се появиха стрийминг услуги, които предлагат филми и сериали с популярни звезди и големи бюджети, намалявайки привлекателността на киносалоните. Според Bloomberg Intelligence приходите в бокософиса в САЩ от началото на тази година са с една трета по-ниски от нивата през 2019 г., последната година преди пандемията.
Хитовете от 2022 г. обаче подчертават защо повече от 80% от анализаторите препоръчват покупката на акции на Imax, в сравнение с 50% за Cinemark и нито един за AMC. Най-касовите филми за годината – „Топ Гън: Маверик, „Доктор Стрейндж в Мултивселената на лудостта“ „Черната пантера: Уаканда завинаги“ и „Джурасик Свят: Господство“ – са тип високобюджетни заглавия, при които студиата предпочитат киносалоните вместо стрийминг платформите за начален показ и които предлагат вида преживяване, което се свързва с Imax.
„Най-големите филми ще намерят изход и Imax е добро място за тях“, коментира Джим Щофел, портфолио мениджър в Royce Investment Partners, която притежава акции от Imax в част от фондовете си. „Позицията ѝ в индустрията е доста сигурна и ми е трудно да мисля какво би могло да сложи край на това“.