Производител на японско саке отива там, където никой производител на напитката не е ходил досега – в космоса, пише CNN.
Asahi Shuzo, компанията зад популярния японски бранд саке Dassai, планира да изпрати съставки за саке до Международната космическа станция (МКС), за да ферментира малко от специалната напитка.
Ако това проработи, само една бутилка от 100 милилитра ще бъде предложена за продажба на Земята за 100 млн. йени, или около 653 хил. долара. Стандартно сакето се предлага в количество от 80 милилитра, което прави напитката много скъпа.
„Няма гаранция за 100-процентов успех на тестовете за ферментация“, коментира Соуя Уецуки – човекът, отговарящ за проекта в Asahi Zhuho. Той твърди, че разликата в гравитацията може да повлияе на преноса на топлина в течността, довеждайки до различен процес на ферментация в космоса, спрямо този на Земята.
Компанията е платила на Японската аерокосмическа агенция за достъп до експерименталния модул Kibo, част от МКС, разработен от Япония, където тестовете могат да се провеждат в „специална микрогравитационна среда“.
Националната космическа агенция заяви, че няма да коментира платения частно проект.
Саке на Луната?
Сакето се прави от японски ориз, вода, мая и коджи (вид плесен). Обичайно са нужни около два месеца, за да се направи чрез поредица от точни стъпки.
Напитката се консумира по много японски културни поводи – от сватби до ястия в подобните на кръчми ресторанти изакая. Миналата седмица сакето зае място в списъка на ЮНЕСКО за „нематериалното културно наследство на човечеството“.
Dassai, което означава „фестивал на видрата“ на японски, е една от най-популярните марки саке на пазара. Нейният производител стои и зад първокласни продукти, популярни сред колекционери, готови да похарчат хиляди долари за бутилка.
Насочването на Asahi Shuzo в космоса е нещо повече от пореден опит да се направи още едно рядко саке, твърдят от компанията.
Уецуки твърди, че компанията се надява проектът да донесе информация за това как работи ферментацията в космоса, така че може би един ден фирмата да може да направи саке на Луната.
Той се надява, че технологията ще бъде от полза и за бъдещите космически туристи, които имат склонност към други видове ферментирала храна.
„Много японски храни, като натто и мисо, са ферментирали и тази технология може да се разшири в тези области“, каза Уецуки.
Компанията разработва оборудване за космическо пивоварство, което е планирано да бъде пуснато по-късно през 2025 г.