Тенденцията е „Черният петък“ в България да се измества все по-рано, превръщайки го в „Черен ноември“. По този начин бизнесите се борят за по-голям пазарен дял и целят да го отдалечат от коледните намаления, тъй като по Коледа надделява емоционалното пазаруване, а при „Черния петък“ - изгодното. Това коментира Виктор Стоилов, създател на Markаdemics, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му потребителите у нас стават все по-дигитално грамотни и информирани и вече е трудно за продавачите да привлекат клиенти, ако не предложат по-добра отстъпка.
Стоилов обърна внимание, че е важно потребителите да правят проучване на стоките и промоциите сред различни онлайн търговци, което би им спестило около 30-40% от сумата в кошницата. Най-добрият подход, който бизнесите могат да възприемат, е да бъдат честни и откровени и да не правят „фалшиви“ намаления покрай „Черния петък“.
Грешките, които потребителите допускат, са емоционалното пазаруване и недостатъчното проучване за продуктите и продавачите. Част от хората си поръчват даден продукт, очаквайки той да пристигне мигновено, но често складовите бази на фирмите не са в България. От друга страна, за компаниите прекалено честите намаления вредят.
Ключова характеристика на българския потребител е, че търси изгодните оферти. Купувачът у нас е щастлив, когато намира продукти на добри цени, категоричен е Стоилов.
Събеседникът допълни, че в САЩ и Западна Европа се вижда тенденция за така наречената промоция „купи едно, вземи второ безплатно“, по този начин стойността на една количка се увеличава или остава същата, а потребителят получава повече, което позволява задържането на клиенти.
От друга страна, търговците трябва да знаят как да представят продуктите си.
„Това, което се наблюдава в световен мащаб, е, че брандовете, които бяха много успешни след Covid вълната, започват да стагнират много сериозно в последната година и половина, защото не осъзнаха, че трябва да променят подхода си, що се отнася до потребителско поведение и разбиране на самия потребител. Не може да разчитаме изцяло на това, че в периоди на разпродажба ще гарантираме нов поток на нашия бизнес. Ако този поток на клиенти не може да си позволи или не вижда стойността на нашия бизнес на оригинална цена, то ние не може да разчитаме само на разпродажбите“, коментира събеседникът.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.