Умението да се изразяваш ясно, достатъчно разбираемо и да разказваш увлекателно идеите си, е нещо, което винаги ще те извежда няколко обиколки пред всички останали. Хората, които могат да го правят, черпят от ползите на това свое умение. Това каза по време на Founders Today Десислава Стоянова, обучител по медийни и презентационни умения с дългогодишен опит като журналист и телевизионен водещ, в интервю с главния редактор на Investor.bg Десислава Попова.
Смислените идеи и проекти заслужават да бъдат представяни подобаващо, каза тя.
Правилото на асаньора
Едно от най-известните правила, свързани с представянето на идеи, е това дали презентаторът може да разкаже за плановете си в рамките на 30 секунди. Според Десислава Стоянова обаче днес „асансьорът се движи много по-бързо“ и решенията се взимат дори за по-кратко време.
Тя коментира и темата за провалите, за която често не се говори.
„На всеки може да се случи да не му се получи – включително на доказано добрите. Всеки може да има лош ден, в който не се е подготвил достатъчно добре или просто нещо се обърква и крайният резултат е разочароващ“, каза Стоянова.
Според нея повечето хора са склонни в изключителен детайл да запомнят грешките си, да се посочат отново с пръст и да се самобичуват, но същевременно не се отнасят с такова внимание към успехите си.
Ако започнем като презентатори да обръщаме толкова внимание на успехите си, колкото на онези неща, в които по един или друг начин се чувстваме провалени, балансът ще е много по-добър, каза Стоянова.
Тя посочи, че е изненадващо колко много комуникационни екипи на компании успяват да работят без основните лица от мениджмънта да се появяват публично. Според нея това е голяма загуба.
„Има огромен страх, притеснение, нежелание от много представители на бизнеса въобще да присъстват в медийното, а и в публичното пространство. Трябва по-често да си напомняме, че в света, в който живеем, всеки от нас има своето публично присъствие – от стажанта до изпълнителния директор. Отсъствието също е форма на присъствие“, каза тя.
„Когато си свел публичния си образ до няколко реда в LinkedIn, ти пропускаш много възможности, които осъзнатата публичност може да ти даде“, каза още Десислава Стоянова.
Съвети за говорене пред публика
Тя посъветва всеки, колкото се може по-рано в кариерния си път, да отдели време и енергия и да инвестира в подобряването на собствените си презентационни умения и уменията си да говори добре.
Тя посочи, че всички се притесняват – и опитните, и неопитните, и тези, които си го признават, и тези, които не си го признават.
„Съвсем естествено е, особено когато си нов в нещо, даже да се притесняваш повече. Да има едно нормално отношение към темата е една от първите крачки, които могат да помогнат със справянето на сценичната треска и превръщането ѝ от слабост в двигател“, каза Стоянова.
Тя посочи, че трябва да си напомняме, излизайки пред публиката, че не сме на изпит пред черната дъска, на който излизаме за оценка, камо ли двойка.
Излизаш, защото имаш нещо, което да дадеш на тази публика, каза още тя.
Десислава Стоянова посъветва презентаторите да се подготвят възможно най-добре, преди да излязат пред публика.
Колкото повече време и енергия инвестираш в подготовката си, толкова по-добър презентатор ще бъдеш, каза тя. И препоръча презентаторът да провери още мястото, на което ще говори, предварително, да чуе звука си на микрофона, да тества презентацията си.
Партньори на Founders Today са Уникредит Булбанк, Българска банка за развитие и Изпълнителна агенция за насърчаване на малки и средни предприятия. Събитието се организира и с подкрепата на The Founder Institute и Интер Експо Център.