Швейцарските производители на часовници се обръщат към правителството за финансова помощ, за да успеят да преодолеят спада в търсенето, съобщава Bloomberg.
Girard-Perregaux и Ulysse Nardin са първите брандове, които потвърждават, че използват държавна програма, за да запазят работни места и да избегнат постоянни съкращения. Sowinf Group, която притежава двата производителя, е поставила около 50, или 15%, от общо 320 служители на непълен работен ден или в принудителен отпуск, посочва председателят и главен изпълнителен директор Патрик Прюно.
„Засега това е малка криза с часовниците, леко отделена от икономиката“, каза Прюно в интервю по време на изложението Geneva Watch Days миналата седмица. „Тази година е предизвикателство“, добавя той.
Ходът следва подобни на други доставчици на часовници, които избраха да се възползват от държавната подкрепа, за да се справят със забавянето на индустрията, след като производителите намалиха поръчките.
Според програмата швейцарската държава плаща до 80% от заплатите на работниците, докато компаниите премахват смени и работни часове в съответствие със спада в търсенето на продуктите им. Тя цели да предотврати постоянни съкращения на работни места в производствени индустрии, като например часовникарството.
Програмата съществува от десетилетия, но часовникарската индустрия я използва широко през 2020 г., когато временно спря работа поради Covid-19. Когато ограниченията бяха премахнати, марките и доставчиците на часовници върнаха освободени работници и скоро се втурнаха да наемат още служители, тъй като търсенето скочи.
Около 40 компании в кантона Юра, център за производителите на части за часовници, са подали заявления за компенсации за краткосрочна работа през лятото, каза Пиер-Ален Берет, ръководител на Търговско-промишлената камара на Юра, пред вестник NZZ миналия месец. Заявленията бележат значителен ръст от началото на годината, когато са кандидатствали само пет компании.
Швейцарските производители на часовници страдат от рязък спад в търсенето, особено в Китай, след безпрецедентен бум по време на времената след пандемията, когато потребителите се втурнаха да купуват скъпи часовници. След три поредни години на рекорден износ експортът на часовници на едро е намалял с 2,4% като стойност през първите седем месеца на годината, тъй като потребителите се въздържат да купуват скъпи часовници.
Спадът в потребителското търсене засегна най-тежко марките, произвеждащи малко по-евтини часовници, докато най-продаваните марки като Rolex и Patek Philippe са по-устойчиви.
Забавянето се отрази и на Richemont, групата зад Vacheron Constantin и IWC, и собственика на Omega Swatch Group AG, които отбелязаха спад в продажбите в Китай.