fallback

Спекулантите се отдръпват от луксозните часовници, а това носи проблеми за брандовете

Бизнесът с часовници има необичайно жизнен пазар на употребявани стоки, който обаче напоследък не се представя толкова силно

11:30 | 03.09.24 г.
Автор - снимка
Редактор

За да разбере човек бизнеса с луксозни часовници, може да помогне поглед върху това, което се случва на пазара на употребявани стоки. Намаляващите цени на употребяваните часовници предполагат, че възстановяването на продажбите от първа ръка ще отнеме много време, пише Wall Street Journal.

Часовниците бяха една от най-лошо представилите се категории за най-големите луксозни компании в Европа през последното тримесечие. Richemont, която притежава Cartier, както и Vacheron Constantin, заяви, че продажбите на специализираните ѝ часовници са спаднали с 13% на годишна база през трите месеца до края на юни. LVMH съобщи, че продажбите на подразделението за часовници и бижута са спаднали с 4% през периода, а продажбите на часовници Hermès са се свили с 4,9%.

Бизнесът с часовници има необичайно жизнен пазар на употребявани стоки. Всяка година се продават чисто нови луксозни часовници за около 50 млрд. долара, както и употребявани за още 25 млрд. долара, показват оценки на доставчика на индустриални данни WatchCharts.com.

За индустрията на луксозни стоки като цяло, вторичните продажби са на стойност само 12% от продажбите на първичния пазар през 2023 г., според консултантската фирма Bain & Co. Часовниците обикновено поддържат стойността си по-добре от други видове луксозни продукти, а сайтовете за препродажба, например Watchfinder.com, правят търговията на употребявани стоки по-лесна и по-прозрачна.

Напоследък обаче луксозните марки загубиха два източника на търсене. Потребителите, които похарчиха излишните си спестявания за скъпи часовници по време на пандемията, се отдръпнаха, след като се насочиха към други неща като пътувания.

Спекулантите също се изплъзват. За известно време луксозните часовници бяха обявени за гореща нова алтернативна инвестиция. Според Чарлз Тиан, основател на WatchCharts.com, много криптоентуасиасти са диверсифицирали портфейлите си, като са купували и разменяли луксозни часовници.

Търговията беше доходоносна за трудни за намиране модели, тъй като колекционерите бяха готови да платят повече, за да пропуснат списъците с чакащи в магазините на брандовете. В пика на лудостта по луксозните часовници през март 2022 г. Rolex Daytona можеше да бъде закупен нов за 14 550 долара и незабавно препродаден за 47 хил. долара на вторичния пазар, показват данни от WatchCharts.com. Rolex Daytona все още струва повече употребяван, отколкото нов, тъй като марката поддържа предлагането изкуствено ниско, но арбитражът е по-малко привлекателен сега, когато премията за препродажба се е свила до 43%.

Спекулантите се отдръпват, тъй като не искат да останат с непродадени запаси. Наличният инвентар в сайтовете за препродажба на часовници расте. Поради пренасищане Rolex, който можеше да се продаде за по-малко от три седмици през 2021 г., сега стои на пазара повече от три месеца. Времето за изчакване е още по-дълго за часовниците Patek Philippe, чиято смяна в момента отнема около половин година.

Добрата новина за ценителите на часовници е, че вече не им се налага да се състезават със спекуланти, за да се сдобият с редки екземпляри в магазините на брандовете. Купувачите все още не могат да купят определени модели веднага, но списъците с чакащи стават все по-къси.

Марки като Patek Philippe, които имат натрупани поръчки, могат да разчитат на задържаното търсене, за да поддържат продажбите стабилни по време на този спад. Перспективите за по-малко желани производители на часовници като TAG Heuer и Hublot, притежавани от LVMH, са по-смесени.

Сериозните колекционери на часовници следят отблизо кои модели запазват стойността си и не са склонни да харчат много за часовник, чиято цена спада на вторичния пазар. Девет последователни тримесечия на намаляващи стойности на часовници в платформи за препродажба ще свият търсенето и ще затруднят най-скъпите марки да повишат цените на първичния пазар. Докато пазарът за препродажба не се стабилизира, брандовете луксозни часовници ще изживеят трудни времена.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:29 | 03.09.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още