fallback

"Круизилите" са по-екологични, отколкото си мислите

В сравнение с предишните по-малки круизни кораби днешните плаващи гиганти са много по-ефективни

16:18 | 24.08.24 г. 7

За много хора круизните кораби звучат като един от най-безсмислените кръгове на ада - огромни плаващи ваканционни паркове, пълни с изстинала храна на шведска маса, отегчени семейства и гастроентерит. Към този списък можете да добавите и още един минус - щетите за околната среда, пише Дейвид Фиклинг за Bloomberg.

Според лобистката група Transport & Environment (Транспорт и околна среда), занимаваща се с въпросите на климата, нарастващите размери на корабите означават, че вече сме в ерата на "круизилите" (от круиз и Годзила, т.е. огромен круизен кораб).

Icon of the Seas, който стана най-големият круизен кораб в света, когато беше пуснат на вода по-рано тази година, е приблизително пет пъти по-голям от "Титаник". С място за 5600 пътници и 2350 души екипаж, той може да побере толкова хора, колкото един от най-големите хотели в Лас Вегас. Стоейки в носовата част на кораба, сте приблизително толкова далеч от кърмата, колкото е последният етаж на Емпайър Стейт Билдинг от земята, т.е. дължината му е над 360 метра.

Сестринският кораб на Icon, който в момента се строи във Финландия и ще бъде пуснат на вода през следващата година, ще бъде още по-голям. "Тези плаващи градове отделят повече парникови газове и замърсители от всякога", пише Transport & Environment. "Между 2019 г. и 2022 г. емисиите на въглероден диоксид от круизните кораби в Европа са нараснали със 17% въпреки пандемията от Covid-19, а емисиите на метан са се увеличили с 500%."

Круизните кораби имат относително малък дял от потреблението на корабно гориво. Графика: Bloomberg

Възходът на съвременната круизна индустрия е близък до този на контейнерните линии. За един морски архитект двата плавателни съда имат ясно изразени прилики. За разлика от бавно движещите се танкери и корабите за насипни товари, които превозват въглища, желязна руда и пшеница по море, контейнеровозите и круизните кораби трябва да се движат сравнително бързо.

Най-добрият начин за спестяване на гориво (и съответно на въглеродни емисии) е те да бъдат огромни. Спестяванията са значителни. Според данни от полско проучване от 2021 г., в сравнение с по-стар кораб, превозващ 1000 контейнера, модерен кораб с 10 хил. или повече контейнера може да отделя само около 20% от емисиите на метричен тон на морска миля. Появата на гигантски контейнеровози като Ever Given означава, че към 2018 г. флотът като цяло е отделил с около една трета по-малко въглеродни емисии на тон морска миля, отколкото десетилетие по-рано, по данни на Международната морска организация.

Това означава, че въглеродният им отпечатък скоро ще започне да намалява. Потреблението на корабно гориво вече достига своя връх, тъй като втечненият природен газ измества мазута, а потреблението на въглеводороди като цяло ще започне да намалява в началото на 2030 г., тъй като подобренията в ефективността изпреварват ръста на обема на товарите, сочи доклад на консултантската компания в областта на енергетиката Wood Mackenzie.

Круизните кораби следват същия път. Около три четвърти от поръчания през това десетилетие тонаж използва алтернативни горива вместо традиционния корабен мазут. По-голямата част от тях ще имат двигатели със смесено предназначение, които в краткосрочен план ще горят предимно втечнен природен газ. Това почти елиминира серните и азотните емисии, които са вредни за човешкото здраве, и може да намалят въглеродните емисии с около 15% - макар че последното зависи много от това колко метан се отделя, без да бъде изгорен.

Освен това круизните кораби имат сравнително малък принос към световния климатичен отпечатък. Корабоплаването като цяло е причина за около 3% от световните емисии, но круизните кораби вероятно са по-малко от 0,2%. Въпреки цялата им видимост, когато се извисяват над градовете, в които акостират, те отделят много по-малко емисии от контейнеровозите, танкерите, корабите за насипни товари и дори от фериботите.

Около три четвърти от поръчания брутен тонаж в сектора на круизите до края на десетилетието използват алтернативно гориво. Графика: Bloomberg

Най-големият риск от круизните пътувания всъщност не е огромният мащаб на замърсяването от комините на съвременните кораби. Без задвижване с нулеви въглеродни емисии - все още далечна перспектива на този етап - емисиите от корабните двигатели са повече или по-малко правопропорционални на количеството гориво, което те изгарят. По-ефективните кораби намаляват това количество на пътник, на километър, а по-малкото гориво означава по-ниски разходи. Намаляването на цената създава търсене, което не съществуваше, когато корабоплаването беше по-скъпо и по-мръсно.

Това е накратко историята на съвременната корабоплавателна индустрия като цяло.

Нейните технологични подобрения намалиха цената на горивото, а с това и цената на въглеродните емисии. В резултат на това намалението с една трета на емисиите на въглероден диоксид на тонкилометър върви ръка за ръка с увеличение с една трета на абсолютното замърсяване - защото, насърчен от спадащите цени, светът започна да превозва много повече тонове и на по-далечни разстояния, отколкото когато и да е било преди.

Авиационната индустрия малко или много бе довела круизните пътувания почти до изчезване преди няколко поколения. Сега те процъфтяват - не само поради промяната в културата ни, но и защото повишаването на ефективността на корабоплаването го направи по-евтино и създаде нов пазар, който не съществуваше преди. Това е далеч по-коварен проблем.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:28 | 25.08.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още