fallback

Българите увеличават разходите за храна, но и за забавления

Финансовите перспективи остават умерено оптимистични през 2024 г., отчита проучване

12:38 | 15.08.24 г.
Автор - снимка
Редактор

По-високите заплати и способността за по-добро управление на финансите са основните фактори, които определят повишеното финансово благосъстояние на българите през тази година. В сравнение с предходната година потребителите в България са склонни към предпазлив оптимизъм за финансите си в комбинация с увеличение на разходи за храна и свободно време. Това са част от резултатите от ежегодното проучване на Ferratum, проведено в 13 европейски държави, включително България.

За втора поредна година се провежда Ferratum Insights - обширно проучване, което разкрива най-новите тенденции в потребителското поведение във финансов аспект. С над 14,7 хил. респондента от държави с различна социо-икономическа среда изследването очертава промените в разходните навици, разпределението на доходите и финансовите перспективи.

Увеличение на разходите за храна, но и за забавления

В сравнение с 2023 г. тазгодишното издание на Ferratum Insights разкрива увеличаване на разходите за основни нужди като храна. Растат обаче и изразходваните за забавления средства. През 2024 г. в България само 53% от анкетираните съобщават, че биха намалили разходите си за забавление, което бележи спад от 12% спрямо миналогодишните резултати, при които 65% от запитаните са били склонни да ограничат това перо. Свиването на разходите за храна също намалява значително от 35% през 2023 г. на 11% през 2024 г., което предполага значителна промяна в навиците и подобряване на финансови условия.

Жилищните разходи съставляват по-малка част от бюджета на българите. Проучването разкрива, че 66% от българите харчат по-малко от 20% от доходите си за жилищни нужди (наем, ипотека и други). За сравнение, при останалите пазари процентът на живущите под наем или изплащащи ипотечни заеми е много по-висок, като средният процент на респондентите с разход под 20% за жилищни нужди (от 13-те държави участнички) е 47%. Представителната извадка показва сравнително по-достъпни жилищни разходи в България.

Повече спестявания

Проучването показва, че средно за Европа (13 държави) над 80% от анкетираните успяват да заделят до 19% от дохода си. За сравнение, 24% от анкетираните в България споделят, че успяват да спестят над 20% от месечния си доход, което е по-високо от 20-те процента средно за другите държави. Отчита се обаче фактът, че сред страните, включили се в изследването, са Германия, Дания, Нидералндия, Швеция, в които структурата на доходите, народопсихологията и стандарта на живот са различни.

Разходите за комунални услуги у нас са по-достъпни за повечето хора

За 52% от респондентите в България разходите за комунални услуги са по-малко от 20% от общите доходи, което показва, че голяма част от потребителите имат контрол над този вид сметки. Средният процент обаче за големи европейски държави като Хърватия и Дания е по-висок – в тези две държави например повече от 35% от запитаните харчат до 40% от месечния си доход за комунални услуги. Проучването сочи, че средният процент на запитаните в 13-те европейски държави, които отделят до 20% от това перо, е над 60%, което показва по-достъпни комунални услуги за повечето хора.

Погасяването на заеми – по-голяма част от бюджета

Разходите за изплащане на заеми, с изключение на ипотечните, варират в широк диапазон. Средно за Европа 30% от анкетираните харчат до 40% от дохода си, а 26% от тях - до цели 59%, което води до значително натоварване на месечните бюджети за мнозина.

По-добро финансово благосъстояние

Увеличаването на заплатите (при 50,82% от запитаните) и способността за по-добро управление на финансите (при 31,15% от респондентите) са основните фактори, които определят повишеното финансово благосъстояние на анкетираните българи. Сред най-честите причини за парични затруднения те изтъкват допълнителните разходи и изплащането на заеми. 

Финансовите перспективи пред българите остават умерено оптимистични със средна оценка 3,55 от 5, с малко под средните 3,6 за държавите, участвали в проучването.

„Второто издание на Ferratum Insights показва положителна тенденция във финансовото благосъстояние на потребителите. С намаляването на инфлацията средно за Европа домакинствата имат по-оптимистичен поглед върху финансовото си благосъстояние и увеличават разходите си за несъществени нужди“, каза Кристиян Каякас, изпълнителен директор на Ferratum.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:39 | 15.08.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още