След няколко умерено успешни дружества в гейминга и електронната търговия, Колин Хуан се оттегля. В един момент младият предприемач остава у дома цяла година, обмисляйки следващия си ход.
Бившият инженер на Google в крайна сметка през 2015 г. основава Pinduoduo – платформа за онлайн търговия, известна с продажба на евтини продукти при огромни промоции. Той бързо се изкачва в редиците на най-богатите хора в света, като в началото на 2021 г. нетното му състояние достигна връх от 71,5 млрд. долара, пише Bloomberg.
Подобно на много от т.нар. Covid милиардери, богатството му се срина толкова бързо, колкото бе натрупано, свивайки се с 87% в рамките на година. Провалът на Хуан бе особено ярък, тъй като забавящата се световна пандемия съвпадна с резките репресии на Китай срещу частния сектор в страната.
И тогава нещо изненадващо се случи: PDD Holdings на Хуан се завърна. Не толкова голяма, колкото преди, но стабилна, разширявайки се извън Китай под бранда Temu, което му помогна да се противопостави на трайно слабата местна икономика.
В резултат на това Хуан, сега на 44 години, се превърна в най-богатия човек в Китай, според индекса на милиардерите на Bloomberg. Със състояние от 48,6 млрд. долара той измества Джун Шаншан – кралят на бутилираната вода в страната, който държеше първото място от април 2021 г.
Забележителният възход на Хуан се подхранва от променящите се потребителски навици в Китай, след като имотната криза в страната се превърна в продължително забавяне. Той е и първият технологичен предприемач начело на класацията от над три години, след като правителството притисна частните бизнеси на конкуренти като Alibaba Group Holding на Джак Ма. По пътя Хуан предизвика и протести от доставчици, че притиска надолу цените и налага тежки работни схеми на собствените си служители.
„Джак Ма и Джеф Безос са били корпоративните лидери в своите моменти, но времената се промениха и Хуан отчита страхотен успех с различен, по-малко видим подход“, казва Брок Силвърс, управляващ директор в компанията за частни инвестиции Kaiyuan Capital.
Представители на PDD не са отговорили на искането за коментар.
Математическо чудо
За разлика от Джак Ма – учител по английски, създал Alibaba, Хуан представлява ново поколение от китайски технологични предприемачи, които са започнали кариерите си с възможности по света.
На 12 години изумителният му математически талант му печели място в елитното училище за чужди езици в Ханджоу, където е съученик с децата на китайския политически и социален елит. След като завършва компютърни науки в университета Джейдзян, той напуска Китай през 2002 г., за да получи магистърска степен в университета на Уисконсин.
Две години след дипломирането си той се връща, за да помогне в създаването на Google China. Той основава първата си компания през 2007 г., след което я продава през 2010 г., за да стартира нова, която помага на компаниите да се рекламират на сайтове като Taobao на Alibaba или JD.com. Когато ушна инфекция го кара да се оттегли през 2013 г., той ражда идеята за Pinduoduo.
Идеята зад PDD „не е да позволи на хората в Шанхай да се почувстват все едно живеят в Париж, а да гарантира, че хората в Анхуей имат кухненска хартия и пресни плодове“, казва Хуан в интервю за списание Caijing през 2018 г. „Целта не е да бъдем евтини, а да накараме потребителите да се почувстват така, сякаш са получили добра сделка“.
Моментът на Temu
Хуан като цяло остана извън светлината на прожекторите, след като се оттегли като главен изпълнителен директор на PDD през 2020 г. и напусна борда като председател през 2021 г., когато Пекин започна репресии срещу китайските технологични гиганти. (В писмо към акционерите той каза, че преследва лични интереси, изследвайки храните и естествените науки.)
Горе-долу по това време PDD – и нетното му състояние – започнаха да се сриват.
Temu обаче, предложението на PDD извън Китай, укрепи приходите на компанията и подкрепи възстановяването ѝ. Приложението се изкачи до челните позиции в магазините за приложения в САЩ при стартирането си през септември 2022 г., насочвайки се към уморените от инфлацията американци с евтини продукти без марка, доставяни директно от Китай. PDD отчете приходи за около 248 млрд. юана (35 млрд. долара) миналата година, което е скок от 90% спрямо 2022 г.
„В тази икономическа среда очевидно хората търсят голяма стойност за парите си, хората търсят ниски цени“, казва Нийл Сондърс, анализатор на дребно в GlobalData Retail. „Така че това е моментът търговци на дребно с висока стойност като Temu да блеснат“.
Всичко това, заедно с отказа на Китай от политиката за нулев Covid през декември 2022 г., доведе до скок в оценката на PDD. През ноември компанията задмина Alibaba за първи път, за да стане втората по големина интернет компанията в Китай и оттогава двамата съперници са рамо до рамо.
Прекомерни часове
Все пак главоломният растеж привлече вниманието в страната и чужбина. Дори след проучване на условията на труд след смъртта на служител през 2021 г. PDD продължава да изисква служителите да работят от 11:00 до 23:00 часа, шест дни в седмицата, плюс извънреден труд. Това е вариант на културата на индустрията „996“, с която компании като ByteDance Ltd. и Alibaba се разделиха след регулаторния контрол в Пекин.
Изключително евтините предложения на Temu доведоха и до нарастващо разочарование сред някои търговци и продавачи трети страни, които смятат, че гигантът за електронна търговия все повече ги притиска за приходи. Проблемът стигна до кулминация с поредица от публични протести това лято, като в един случай стотици малки доставчици крещяха пред офис на Temu в Гуанджоу, протестирайки срещу това, което те определят несправедливи санкции, налагани от компанията.
На други места американските малки предприятия също забелязаха бързия растеж на Temu. В момента компанията се възползва от вратичка в търговията, която позволява безмитни пратки до 800 долара в САЩ, като изпраща малки пакети от своя склад в Китай до отделни американци. Лобистите настояват прагът да бъде намален до 10 долара.
Въпреки това PDD се ангажира в агресивни промоционални кампании, включително харчене на милиони за 30-секундна реклама на Super Bowl за Temu. Освен това има закачливи банери на сайта на Temu, включително, наред с други: „Пазарувайте като милиардер“.
„Тему в момента е свързана с растеж“, казва Сондърс. „Да привлече хора към сайта, да ги накара да пазаруват. След това, ако станат по-зависими, може би тогава ще започнат да бъдат по-толерантни, ако повишат малко цените. Така че мисля, че Temu е в етапа на заграбване на земя“.