Ако сте загубили представа колко хора около вас наскоро са пуснали снимки на състезание от Formula 1 или концерт на Тейлър Суифт, има вероятност да не сте сами, пише Абигейл Гликман за Bloomberg. Според ново проучване на Collinson International спортният и музикалният туризъм растат с безпрецедентни темпове и се очаква да се превърнат в индустрия за 1,5 трлн. долара до 2032 г.
Спортният туризъм обхваща по-голяма част от тази сума. Оценен на 564,7 млрд. долара през 2023 г., той се очаква да нарасне до 1,33 трлн. долара през следващите 8 години. Междувременно музикалният туризъм се очаква да допринесе с допълнителни 13,8 млрд. долара, като ще нарасне повече от два пъти спрямо сегашното си ниво от 6,6 млрд. долара.
За целите на доклада, публикуван на 29 юли, Collinson дефинира пътниците като всеки, който е летял за събитие, независимо дали е международно или в собствената му страна. От 8537 анкетирани пътници от 17 държави, повече от четирима на всеки пет (83%) са летели за спортно събитие, докато 71% са се качили на самолет за концерт през последните три години или планират да го направят в следващите 12 месеца.
Collinson е използвала тези резултати, за да моделира как индустрията се е разраснала и как може да продължи да го прави, като се приеме, че има линеен растеж, въпреки събития като турнето на Тейлър Суифт или първите Летни олимпийски игри от осем години, които допускат зрители на живо и в момента се провеждат в Париж.
„Хората придават висока стойност на преживяванията вместо на предметите“, казва Кристофър Рос, президент на Collinson International за Европа, Близкия изток и Африка. „Ако отивате на спортно или музикално събитие, изживяването не започва веднага, когато влезете на стадиона. То обхваща планирането, самото пътуване и вълнението.“
Около 83% от хората, пътуващи за събития, се насочват към футболни мачове, баскетбол, Олимпийските игри, състезания от Formula 1 или тенис турнири – петте най-популярни спортни събития в низходящ ред.
Футболът обхваща 69% от анкетираните посетители на спортни събития, които казват, че наскоро са пътували, за да гледат мач на живо или имат планове да го направят през следващата година. Това включва онези над 1 млн. фенове, които отидоха в Катар на Световното първенство по футбол през 2022 г., но не и тези, които планират да посетят Световното първенство през 2026 г.
Междувременно Formula 1 набира популярност сред по-младите поколения, откакто Netflix пусна документалния сериал „Drive to Survive“ през 2019 г. Цели 30% от феновете на F1 приписват интереса си към спорта именно на шоуто. През 2023 г. един състезателен уикенд е имал средно 270 хил. посетители, които са гледали на живо, в сравнение със 195 хил. през 2019 г.
Не просто повече хора се интересуват от спорта, но и цените на билетите също растат. Билетите за състезания във Великобритания това лято достигнаха 600 паунда (765 долара) за първокласни места на трибуните, а общият вход често струва повече от 400 паунда на човек, спрямо около 300 паунда само преди две години. Това накара британския пилот Люис Хамилтън публично да отправи критики към нарастващите цени.
Според Рос тези билети са само един аспект от икономиката на спортния туризъм, който включва също хотелски престои, хранене в ресторанти, таксиметрови разходи, стоки и други. Данните на Collinson показват, че 77% от пътуващите пристигат един или два дни преди концерт или състезание, а около 80% ще останат един до три дни след това. Спортните туристи харчат най-много, като 51% надхвърлят 500 долара на пътуване на човек за полети и други разходи, без да се включват билетите за събитието.
Да вземем Лас Вегас, където имаше Гран При на F1 през ноември 2023 г. Събитието достигна 1,5 млрд. долара икономическо въздействие на града, което е с 50% повече спрямо това на Super Bowl, което се проведе само три месеца по-късно. „Това е по-млада демографска група“, коментира Рос във връзка с феновете на F1, които са сред най-склонните да добавят допълнителни разходи към спортните си пътувания.
Това не намалява ефекта от други събития. Олимпийските игри в Париж, макар и с по-малко международен туризъм от очакваното, все пак привличат достатъчно туристи, за да има 133% ръст на резервациите в Airbnb спрямо същия период на миналата година. Очаква се международните туристи да платят около 5000 долара за хотелски престой, самолетни билети и разходи за билети за събития. Според Collinson феновете на спорта са склонни да харчат и на летища. Според проучването повече от половината спортни фенове харчат 500 и повече долара само на летището. Хората на възраст 25-34 години харчат най-много, като една трета от тях се разделят с по над 1000 долара, докато чакат да се качат на полета си.
На музикалния фронт Collinson цитира големи събития, включително Rock in Rio, Coachella и турнето „Eras Tour” на Тейлър Суифт, като двигатели на туризма. Но последното е безпрецедентна аномалия. Според United Airlines Holdings феновете на Суифт са довели до 45% годишно увеличение на продажбите на самолетни билети до дестинации като Милано и Мюнхен по време на концерните дати, а турнето е причина и за по-големи скокове в резервациите на първокласни хотели в Париж, отколкото са тези по време на Олимпийските игри.
За представителите на хотелиерския бизнес сега въпросът е как да спечелят от тази тенденция. Marriott International използва турнето на Тейлър Суифт като възможност да спечели нови членове на своята програма за лоялност, обещавайки безплатни билети чрез томболи. За разлика от това Auberge Resorts Collection, която разполага с 27 петзвездни курорта от Италия до Хавай, си партнира с Mercedes-Benz, за да създаде нова серия от концерти, започващи през октомври, със събития на живо, в които досега са се включили Кейт Хъдсън, Марен Морис и ЛиАн Раймс. В емблематичния Blackberry Farm Resort в Тенеси, който разполага със собствена концертна зала на място, програмата за събития включва изпълнения на Кейси Мъсгрейвс и Emmylou and Friends през следващите месеци, a билетите обикновено започват от 1000 долара на човек.