Най-богатият човек в Китай може да изгуби първото си място, което държи от почти три години. Неговото благосъстояние се е стопило най-много сред милиардерите в света заради засилваща се конкуренция и затруднения във връзките с обществеността, които спъват растежа на неговата компания за бутилирана вода, пише Bloomberg.
Джун Шаншан, председател на базираната в Ханджоу компания Nongfu Spring Co., е изгубил 13 млрд. долара от началото на 2024 г., сочи индексът на милиардерите на Bloomberg, като към понеделник състоянието му възлиза на 54,8 млрд. долара. Това му дава малка преднина пред Колин Хуан, основател на платформата за онлайн пазаруване PDD Holdings Inc. Състоянието на Хуан възлиза на 47,3 млрд. долара.
Потенциалната смяна на местата отразява предизвикателствата в потребителския сектор, докато икономиката се забавя, а конкуренцията от страна на нови марки се засилва. Листнатата на борсата в Хонконг Nongfu се намира в ценова война в основната си област - бутилираната вода, а през последните месеци се оказа и от грешната страна на барикадата на фона на все по-националистично настроените и загрижени за здравето си китайци. Това доведе до почти 20% спад на цената на акциите на компанията от 1 февруари насам, в сравнение с около 6% ръст на PDD с нейните евтини продукти и агресивни сделки.
"За тези затруднения вероятно са допринесли неотдавнашните проблеми с регулатора за защита на потребителите в Хонконг по отношение на качеството на продуктите, засилената конкуренция в сектора на фона на свитите потребителски разходи и бойкотът по-рано тази година поради опасения, свързани с бизнес практиките", коментира Ада Ли, анализатор на Bloomberg Intelligence.
По-голямата част от състоянието на Джун Шаншан е под формата на дялове в компанията за напитки Nongfu и фармацевтичния бизнес Beijing Wantai Biological Pharmacy Enterprise Co.
По-рано тази година компанията - и самият Джун Шаншан - бяха подложени на критики след смъртта през февруари на Дзун Цинхоу, основател на основния конкурент Hangzhou Wahaha Group Co. Онлайн съчувствието след смъртта му прерасна в атака срещу Nongfu, като някои коментари осмиваха опаковките на бутилираната вода на компанията като японски дизайн, а други припомняха трикове, които според тях Nongfu е използвала, за да получи предимство пред Wahaha.
Освен това някои потребители твърдят, че синът на Джун Шаншан притежава американски паспорт и поставят под въпрос лоялността на семейството към Китай. В резултат на удара по Nongfu продажбите на Wahaha нараснаха.
Макар че от Nongfu опровергаха някои от твърденията и заявиха, че са предприели съдебни действия срещу хората, които подстрекават злонамерени слухове, много интернет потребители в Китай не бяха убедени в това.
През април друг основен конкурент - China Resources Beverage Holdings, подаде заявление за листване на борсата в Хонконг - ход, целящ да осигури допълнителни ресурси за неговата марка бутилирана вода C'estbon.
Скоро след това Nongfu представи нова пречистена вода, пряко конкурираща се с C'estbon, което доведе до понижаване на цените. Продуктът се продава за по-малко от 1 юан (около 25 стотинки) за 550-милилитрова бутилка в интернет платформата Tmall, което е по-малко от половината от обичайната му цена на дребно.
Въпреки че Nongfu отчете по-високи от очакваните приходи през миналата година благодарение на стабилните продажби на готови за пиене чайове, делът на приходите от бутилирана питейна вода спадна до 47,5% - от 54,9% през 2022 г. - което подчертава нарастването на конкуренцията в сектора.
Освен всичко Съветът за защита на потребителите на Хонконг заяви миналата седмица, че във водата на Nongfu е установено съдържание на максимално допустимото количество бромат, което може да представлява риск за здравето при прекомерна консумация.
Акциите на компанията поевтиняха със 7,3% в рамките на две борсови сесии, преди съветът да поясни, че първите констатации са направени в резултат на оценка на водата на Nongfu по критерии, използвани за категория, към която тя не принадлежи.
За да укрепи доверието, Nongfu обяви по-рано този месец, че Джун Шаншан възнамерява да закупи акции на компанията за до 2 млрд. хонконгски долара (256 млн. щатски долара) чрез контролирания от него холдинг Yangshengtang Co. На 9 юли Yangshengtang е купил около 3,5 млн. акции, сочат регулаторните документи.