fallback

Париж разчиства търговците на фалшиви луксозни стоки преди Олимпиадата

Фалшивите маркови дрехи са стрували на компаниите във Франция средно 1,7 млрд. евро в изгубени продажби всяка година между 2018 г. и 2021 г.

17:43 | 10.07.24 г.

На туристическия битпазар Сен-Уен, недалеч от Стад дьо Франс, където спортистите това лято ще се състезават на Олимпийските игри в Париж, полицаи нахлуват призори на 3 април и затварят 11 магазина, продаващи фалшиви чанти и обувки, разказва FastCompany.

Те са конфискували 63 хил. артикула дрехи, обувки и кожени стоки, включително фалшиви продукти на Louis Vuitton и Nike, и ги хвърлят в камиони за боклук на място. Десет души са арестувани.

Мишел Лаво, началник на полицията по сигурността на предградието Сена-Сен-Дени, което ще бъде домакин на събитията от Олимпиадата по лека атлетика и плуване, както и на церемонията по закриването, описва операцията като част от предолимпийските мерки срещу измамите.

Модата с фалшификати е голям бизнес. Смята се, че само фалшивите маркови дрехи са стрували на компаниите във Франция средно 1,7 млрд. евро в изгубени продажби всяка година между 2018 г. и 2021 г., според Службата за интелектуална собственост на Европейския съюз.

„Говорим за проблема с фалшификатите през последните две години“, казва Лаво, добавяйки, че полицията увеличава усилията си. Акцията в модната столица на света отчасти наподобява чистките от предишни домакини на Олимпийските игри, например Пекин през 2008 г. (където резултатите бяха смесени), както и Лондон през 2012 г. и Рио през 2016 г.

Полицейската акция срещу уличните търговци в Сена-Сен-Дени, където един от трима живее в бедност по данни на френската национална статистика, обаче привлече критики, че тласка хора, които вече са в икономическо затруднение, към още по-големи трудности.

Аксел Вимор, учен във френския институт по социални науки за градски изследвания LAVUE, казва, че забелязва остър ръст на полицейското присъствие и репресии срещу неофициалните пазарни търговци в покрайнините на Париж през последните три месеца. Често има полицейски патрули и се поставят метални прегради, които не позволяват на търговците да поставят сергии.

„Има воля да се заличат всички признаци на несигурност, бедност и нежелани неща“, казва той, добавяйки, че полицаите често не правят разлика между продавачите на фалшиви стоки и на законни стоки втора употреба.

Полицията в Париж не е отговорила на искането за коментар.

Полицейските акции върху неофициалните търговци близо до емблематичния за Париж хълм на Монмартър са се умножили от февруари насам, като 10 са извършени в продължение на четири дни в началото на юни, за да разбият пазар с около 1000 продавачи, показва писмо, видяно от Ройтерс, от районния кмет до министъра на вътрешните работи. Седемдесет тона продукти са били унищожени само през март, се казва в писмото.

Ройтерс документира през април как улични търговци са хванати при обширна полицейска операция, целяща да отърве парижки предградия от дребна престъпност преди Олимпиадата.

Доходоносна игра

Около 15 млн. посетители, които се очаква да посетят Олимпиадата в Париж – магнит за купувачите на луксозни стоки – са изкушаваща цел за продавачите на фалшиви дизайнерски артикули.

Усещайки заплаха за марковите стоки, организаторите на Париж 2024 и Международният олимпийски комитет станаха членове на френската асоциация за защита на интелектуалната собственост UNIFAB миналата година. Организацията работи с брандовете за повишаване на осведомеността относно рисковете, свързани с фалшиви продукти, които често нарушават разпоредбите за безопасност и помагат да се финансират незаконни дейности.

„Работихме много преди Олимпийските игри“, казяа главният изпълнителен директор на UNIFAB Делфин Сарфати-Собрейра.

Спонсорът на Париж 2024 LVMH, който е и най-големият луксозен конгломерат в света, е виден член на организацията. LVMH не е отговорила на искане за коментар относно скорошните мерки срещу фалшифицирането. Компанията заяви, че работи в тясно сътрудничество с властите и митническите служители, за да наложи правата си върху интелектуалната собственост и да защити потребителите от фалшификатори.

Франция вече беше започнала борбата си с фалшификатите. Миналата година митниците са конфискували 20,5 млн. фалшиви продукта, което е увеличение от 78% спрямо 11,5 млн., конфискувани през 2022 г., показват данни, публикувани през май.

Тази пролет UNIFAB помага за обучението на 1200 митнически агенти за проверка на автентичността на стоките от Олимпиадата, като червеният талисман и облекло от Париж 2024 г. са най-вероятната цел за незаконни фалшификати, посочват служители. Френските власти също така разполагат със 70 агенти, които се борят с фалшификатите онлайн и се стремят да разбият местни и международни престъпни мрежи.

„Париж не иска да бъде известен като столицата на фалшификатите на Европа“, казва адвокатът по интелектуална собственост Джон Колдам, партньор в Gowling WLG в Лондон, който работи с брандовете по време на предолимпийската операция Fake Free London през 2012 г. По-голямата тревога за френските модни къщи обаче може да дойде от нежеланието на чуждестранните купувачи да посетят Париж по време на Олимпиадата, отколкото от загубите на приходи от фалшификати.

Air France-KLM предупреди миналата седмица, че очаква удар от цели 180 млн. евро това лято, тъй като някои чуждестранни туристи избягват френската столица. LVMH и конкурентите ѝ казват, че не очакват увеличение на приходите от спортното събитие и може да преместят фокуса си другаде.

„Луксозните компании показват, че са готови да приемат купувачи другаде освен в Париж: от Лазурния бряг до Милано и отвъд“, казва Лука Солка, анализатор на луксозни стоки в изследователската и брокерска фирма Bernstein.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:43 | 10.07.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още