„Диамантът е вечен“, но може би не за нарастващия брой потребители, които го заменят с лабораторно отгледани варианти, злато и дори други цветни скъпоценни камъни, пише CNBC.
Мотото беше измислено от гаганта при диамантите De Beers през 1948 г., улавяйки впечатлението за сигурност и романтика. Но не всички отношения издържат на изпитанието на времето.
Най-големият акционер в компанията, Anglo American, планира да излезе от De Beers в момент, когато преструктурира бизнеса си, след като отхвърли оферта за придобиване от BHP. Главният изпълнителен директор на Anglo American Дънкан Уанблад заяви пред Financial Times, че продажбата на De Beers ще бъде „най-трудната част“ от радикалното преструктуриране на компанията.
„Дамантите вече не се вписват въпреки силното наследство на De Beers под ръководството на Anglo“, коментира независимият анализатор на диамантената индустрия Пол Зимниски.
„В крайна сметка Anglo ще направи това, което искат акционерите ѝ, а изглежда, че те искат да се съсредоточат върху по-дългосрочна стратегия за суровините, които подкрепят изграждането на зелената инфраструктура, например медта“, отбелязва още той.
Намаляващо търсене на диаманти
Търсенето на диаманти намалява, тъй като привлекателността им отслабва на ключов потребителски пазар – Китай.
Спадащият брой на браковете и нарастващата популярност на златото и лабораторно отгледаните скъпоценни камъни водят до намаляване на търсенето на диаманти от Китай, коментира компанията за пазарни анализи Daxue Consulting. Краят на ограниченията по време на пандемията също кара потребителите да насочват разходите си към пътувания вместо към диамантени продукти.
Цените на диамантите са намалели с 5,7% от началото на годината, сочи индексът за суровите диаманти на Зимниски. Те са отбелязали спад от над 30% спрямо историческия им връх през 2022 г.
Преди време De Beers беше монополист на пазара на диаманти, но делът ѝ намалява. Икономическите условия накараха компанията да намали цените с 10% в началото на годината, съобщи Bloomberg, позовавайки се на свои източници.
„Миналата година беше много по-труден период за [диамантената] индустрия, тъй като икономическите предизвикателства, спад на годежите след Covid и ръст в предлагането на лабораторно отгледани диаманти засегнаха търсенето“, коментира Марсело Ескивел, ръководител на комуникациите в Anglo American.
Предпочитанието към лабораторно направени диаманти също играе важна роля за намаляването на цените на естествените диаманти, казва Анкур Дага, основател и главен изпълнителен директор на компанията за електронна търговия с изящни бижута Angara.
„Основният проблем е бързият ръст на лабораторно направените диаманти“, отбелязва той и допълва, че в САЩ, които са най-големият потребител на диаманти, половината от камъните за годежни пръстени ще бъдат лабораторно направени тази година, ръст спрямо едва 2% през 2018 г.
Лабораторно направените даиманти, които могат да са с 85% по-евтини от естествените, се произвеждат в контролирана среда чрез използването на много високо налягане и топлина. Процесът пресъздава начина, по който се добиват естествените диаманти дълбоко в земната мантия. Продажбите на лабораторно отгледани диаманти са нараснали от едва 2% от световния пазар на диамантени бижута през 2017 г. до 18,4% през 2023 г., сочат данни на Зимниски.
Освен това покупките на диаманти като инвестиция намаляват, отбелязва Дага. През последните 50 години диамантите бяха считани за актив и убежище от инфлация, но тази инвестиция вече не е оправдана с понижаването на цените, допълва той.
„Диамантената индустрия е в беда“, счита Дага и допълва, че очаква цените на естествените диаманти да намалеят с още 15-20% през следващите 12 месеца.
Някои са по-оптимистични. „Несъмнено има някои предизвикателства в диамантената индустрия, но те не са неразрешими“, счита Аниш Агарвал, съосновател на консултантската компания Gemdax, специализирана в диамантите.
Той отбелязва, че диамантите са продукти от неосновна необходимост и въпросът е да се създаде усещане, че са желани, както е при други луксозни сегменти като първокласните часовници и чанти.
„Индустрията не е провеждала мащабна маркетингова кампания от близо 20 години. И виждаме последиците от това“, коментира Агарвал и допълва, че диамантената индустрия ще трябва да работи усилено, за да съживи търсенето от китайските потребители.
Това изисква агресивен маркетингов подход, счита Агарвал. Зимниски също е на мнение, че значима маркетингова кампания може да стабилизира диамантения пазар.
Неотдавна най-големият търговец на дребно с бижута в света Signet Jewelers обяви маркетингово сътрудничество с De Beers с цел повишаване на търсенето на естествени диаманти. Signet очаква ръст с 25% на годежите през следващите три години.
Ескивел отбелязва също, че повечето годежи и нарастващите разполагаеми доходи ще смекчат предизвикателствата на пазара.
„Най-голямата компания в света за добив на диаманти и най-големият търговец в света на диаманти работят заедно, това е значимо и може да задвижи по-голямата индустрия“, счита Зимниски.