През 2023 г. търговията с велосипеди (електрически и неелектрически) в Европейския съюз (ЕС) бележи значителен спад спрямо предходната година, показват данни на Евростат, публикувани по случай Международния ден на велосипеда, който се отбелязва на 3 юни.
Спрямо 2022 г. стойността на износа на велосипеди е намалял с 10% до 1,03 млрд. евро, докато вносът е спаднал с 21% до 1,98 млрд. евро.
През 2023 г. Европейският съюз е изнесъл 293 хил. електрически велосипеда (с 21% по-малко спрямо 2022 г.) и е внесъл 867 хил. (с 27% по-малко). В същото време блокът е изнесъл 852 хиляди неелектрически колелета (спад със 17%) и е внесъл 3,5 млн. единици (спад с 34%).
Швейцария и Обединеното кралство са държавите, към които са изнесени най-много велосипеди от ЕС през изминалата година. Към Швейцария е основният износ на неелектрически велосипеди (30% от всички към страни извън ЕС), следвана от Обединеното кралство (20%). Двете държави са основен пазар и за електрически колелета (съответно 46% и 26% от износа на ЕС), следвани от САЩ (10%) и Норвегия (9%).
Най-много велосипеди в ЕС се внасят от Тайван и Камбоджа. При неелектрическите колелета те са отговорни за 32% и 28% от вноса, докато при електрическите на първо място е Тайван (59% от вноса от държави извън ЕС), следван от Виетнам (16%), Швейцария (11%) и Китай (6%).
Що се отнася до България, страната ни е изнесла малко над 23 хил. неелектрически велосипеди на стойност 7,37 млрд. евро, отбелязвайки ръст и по брой на изнесените колелета, и по обща стойност. Износът на електрически велосипеди обаче рязко намалява - от над 27 хил. през 2022 г. до 4262 през 2023 г. Това, разбира се, се отразява и на стойността на износа, която се свива от над 16,3 млн. евро през 2022 г. до 3,7 млн. евро през следващата година.