Общо 86% от хората в България вярват, че разходите за изживявания са винаги оправдани, сочи проучването на Mastercard в Европа Experience Economy, проведено сред 16 141 потребители от 20 държави.
Средно 35% от анкетираните българи вярват, че концерт на любимата им банда или посещение в световноизвестен ресторант има огромен ефект върху целия им живот.
Данните показват още, че 63% oт българите планират да харчат за пътешествия през отпуските си, като 5 от 10 биха пътували до друга държава за събитие, което ги интересува. 39% oт хората у нас ще посетят концерт или музикален фестивал през 2024 г. Средно 34% от анкетираните планират да се занимават със спорт и отдих на открито или в спа центрове и предпочитат да споделят тези изживявания с близки, за да трупат обогатяващи спомени за цял живот. 29% ще се включат в кулинарни изживявания – специални вечери с гост-готвачи, винени дегустации, готварски курсове и др.
Проучването показва и готовност за включване в доброволчески акции като опция за общностно изживяване – 21% биха посветили времето си на такъв тип събития. 58% българи намират за най-важно това да запазят мига на снимка или видео, а 41% си пазят за спомен билет или мърчандайз.
Над половината европейци планират повече разходи за изживявания
Резултатите от проучването показват, че все повече потребители в Европа предпочитат да инвестират средства в изживявания, а не във вещи. Общо 9 от 10 (или 88%) от запитаните в Европа са заделили също толкова средства, колкото през 2023 г. или дори повече, за да посетят събития в сферата на кулинарията, спорта, музиката или киното. Над половината (55%) планират да похарчат повече за изживявания в сравнение с преди, а 78% споделят, че правят това с убеденост, че си заслужава.
Общо 40% от анкетираните в Европа заявяват, че на изживяванията дължат най-хубавите си спомени, а за 30% споделените преживявания са дълбоко обогатяващи.
Проучването на Mastercard се потвърждава и от данните на Mastercard Economic Institute (MEI), според които делът на инвестициите на потребителите в пътувания и посещенията на ресторанти и барове през 2023 г. се е увеличил с 22% в Европа в сравнение с 2019 г., докато харченето за стоки и вещи е запазило предишните си нива. Категориите, в които хората харчат най-много, са туризъм и пътешествия, кулинарни изживявания в ресторанти и на специални фестивали, приключения на открито, концерти, кино фестивали и почивки в уелнес категорията, обикновено в компания или по семеен повод.