fallback

Диамантите все повече губят блясъка си в Китай

Имотната криза и по-малкото предложения за брак заради пандемията засягат пазара

18:55 | 24.03.24 г.

Възстановяването на продажбите на диаманти в Китай е изпаднало в застой, след като кризата в имотния сектор подкопа доверието на потребителите, а ограниченията заради Covid-19 доведоха до суша при предложенията за брак във втория по големина потребител на скъпоценни камъни в света, съобщава Financial Times.

Продажбите на диамантени бижута са се свили с 3% миналата година до 12,8 млрд. долара в по-широкия китайски регион, включващ Хонконг, Макао и Тайван, но е доминиран от търсенето от континентален Китай, показват данни на независимия анализатор Пол Зимниски.

Втора последователна година на спад в региона кара търговците и производителите да прогнозират, че цените на естествените необратботени диаманти ще останат ниски тази година.

Ал Коук, главен изпълнителен директор на най-голямата компания за добив на диаманти в света De Beers, казва, че търсенето в Китай е намаляло заради спад в броя на новите собственици на жилища, пренасочване към златни бижута и годините на пандемични блокади, които пречеха да се създават нови двойки.

Китайските политици се борят с многогодишната криза в имотния сектор в страната, както и с дефлацията и лошото настроение на инвеститорите.

„Хората, които са си купили апартамент или къща в Китай, са тези, които биха се стремели да купят и диамант“, казва Кук.

Цените на естествените полирани диаманти се сринаха с 18% миналата година, посочва WWW International Diamond Consultants, тъй като спадащото китайско търсене съвпадна с пренасочването на потребителите в САЩ към по-евтини „лабораторно отгледани“ еквиваленти.

Анализаторите казват, че китайските потребители все още силно предпочитат естествените диаманти, но има подозрения, че някои търговци на дребно продават изкуствени камъни, рекламирани като естествени.

Търсенето на естествени диаманти в Китай е намаляло до 50% по обем в сравнение с нивата преди пандемията, казва Никундж Хареш Добария от търговеца на едро на диаманти Zuri.

Заради пандемията имаше затишие в предложенията за брак, което също допринесе за спада на китайския пазар на диаманти. Само 6,8 млн. двойки са сключили брак в Китай през 2022 г., което е спад от пика от 13,5 млн. през 2013 г., посочва министерството на гражданските въпроси. Някои провинции отчитат възстановяване през 2023 г. Дори тези, които се обвързват, обаче често избягват диамантите.

Намаляващото търсене на диаманти се противопоставя на възстановяването на луксозния пазар в Китай, който нарасна с 12% през 2023 г., воден от покупките на модни стоки, бижута и чанти, показва проучване на консултантската компания Bain & Company.

Китайските потребители възприемат най-вече златните бижута като безопасен начин за съхранение на богатство.

Продажбите на златни бижута са нараснали със 7,97% до 706,48 метрични тона през 2023 г., стимулирани от иновациите и олекотените дизайни на златни бижута, съобщава China Gold Association. Продължаващият ръст на китайското търсене преди китайската Нова година миналия месец помогна на швейцарския износ на злато да достигне най-високото си ниво от седем години през януари, според швейцарски търговски данни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:55 | 24.03.24 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още