Грамофонните плочи ще се завърнат в изчисляването на британската инфлация за пръв път от 32 години този месец като част от годишните промени в кошницата от стоки и услуги, използвана за изчисляването на темпа на ценови увеличения. Актуализацията на инфлационната кошница на Националната статистическа служба (ONS) предлага моментна снимка на промените във вкусовете и нуждите на британците, предава Ройтерс.
„Често кошницата отразява възприемането на нови технологии, но завръщането на грамофонните плочи показва как културните възраждания могат да засегнат разходите ни“, казва представителят на ONS Март Кордър.
Винилът се завръща в инфлационната кошница за пръв път от 1992 г. насам, присъединявайки се към компактдисковете, абонаментите за музикални стрийминг услуги и дигиталните изтегляния на музика след възраждане на търсенето на по-физически форми на музика.
Тази година от кошницата излиза дезинфектантът за ръце, като ONS отчете „голямо намаляване на пространството на рафтовете, отделено за този продукт, тъй като търсенето се свива след пандемията“.
Пилетата на грил също напускат кошницата, тъй като някои супермаркети са спрели да продават продукта за сметка на прясно приготвени пилешки бутчета на витрините за обяд.
Към кошницата обаче се присъединяват еър фрайърите, чието търсене е нараснало с 30% между 2021 и 2022 г. според ONS.
Други тенденции към по-здравословно или по-претенциозно хранене включват добавянето на спрейове с олио за готвене, оризовки и безглутенов хляб.
Общо ONS е добавила 16 продукта и е премахнала 15 от кошницата на 744 различни стоки и услуги.