Качеството на произведеното в България вино е на високо ниво, независимо дали е от малко по мащаб производство, или по-голяма изба. Това дава шанс на производителите с по-малък капацитет да се наложат на пазари у нас и в чужбина. Предстои български фирми да се насочат и към един модерен сегмент – на нискоалкохолните вина. Това коментира Меглена Михова, основател на „Пробежекс“ – компания за маркетинг и износ на българско вино, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria.
На 7 март в София в рамките на конкурса за вино Spirits Selection ще се представят нови категории и иновации в сектора. В конкурса се включват не само големите и известни имена, но и нови изби от цяла България.
От тази година конкурсът включва нова категория – трофей за нискоалкохолни и безалкохолни вина. “Това е новата мода, която се разпространява от САЩ, Япония, Бразилия. Ръстът на пазара в този сегмент е доста сериозен - около 9-10% на година. Той се дължи на фактори като здравословно хранене, но специално за безалкохолните вина има силно насочване от потребителите на други безалкохолни напитки“, обясни Михова.
Вероятно в бъдеще производителите ще се ориентират и към този сегмент в България. Технологиите са различни и изискват съответните инвестиции. „Качеството на виното в нискоалкохолния сегмент в сравнение с други напитки е по-проблематично. Например бирената индустрия успя много бързо да се ориентира към безалкохолни или нискоалкохолни продукти. В този сегмент вкусовите качества са почти изравнени с оригиналния вариант, докато при виното е по-различно, тъй като я няма концентрацията на вкус и аромат“, обясни гостът.
По думите ѝ безалкохолните вина се приемат много добре в районите с дългогодишни винарски традиции като Франция. „Интересното е, че през последните години във Франция голяма част от прираста на пазара за безалкохолни вина е от по-младото поколение, което се ориентира към различен тип консумация. На пазари като Германия има затишие и по-скоро преобладават традиционните потребители на вино от по-висока възрастова група“, отбеляза Михова.
„Въпреки че ръстът на сегмента за безалкохолни вина е доста висок и впечатляващ, на пазара все пак доминират традиционните и високоалкохолни вина, от които идват и най-съществените приходи за производителите“, посочи събеседникът.
„Конкурсът CMB е един от първите, които използват иновации като изкуствен интелект, който оценява вината. Целта е по-строго и прецизно оценяване, но ролята на дегустаторите е невъзможно да се замени. След оценяването се нанасят корекции, като се взимат предвид различни параметри“, каза още Михова.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.