Дестилерия в югозападен Китай си е поставила цел да намери място в засилващия се вкус сред младите китайци към уискито вместо традиционния ликьор байджу, използван за наздравици по празнични поводи, пише Associated Press.
Дестилерията на стойност над 100 млн. долара, собственост на Pernod Ricard в обекта на световното наследство на ЮНЕСКО планината Ъмай, пусна на пазара чисто малцово уиски The Chuan по-рано този месец.
Френската група за вино и спиртни напитки казва, че уискито се произвежда чрез традиционни техники за производство на уиски, съчетани с китайски характеристики, включително местно отгледан ечемик и бъчви, направени от дъб от планините Чанбайшан в североизточен Китай.
„Китайският тероар означава изключителна и уникална среда за стареене, включително водоизточника тук – първокласна минерална вода. Източникът на вода в планината Ъмей е много известен“, казва главният дестилер Ян Тао.
Макар да е няколковековна напитка, уискито е сравнително ново за Китай, но вече има повече от 30 дестилерии за уиски в континенталната част, според уебсайта за уиски Billion Bottle.
Потреблението на уиски в Китай, измерено като обем, е нараснало с 10% между 2017 и 2022 г., посочва компанията за анализ на пазара на напитки IWSR. Очаква се обемът на продажбите да продължи да расте с двуцифрени темпове до 2028 г., казва Хари Хан, анализатор от доставчика на пазарни проучвания Euromonitor International.
„Виждаме огромен потенциал за уискито тук в Китай. Това е продукт, който се развива много добре, много силно“, казва Александър Рикар, председател и главен изпълнителен директор на Pernod Ricard. „Вярваме, че китайците са развили истински вкус, особено към малцовото уиски“.
Реймънд Лий, основател на Single Malt Club China, компания за търговия и дистрибуция на уиски в Пекин, казва, че уискито е станало по-популярно с разрастването на икономиката.
„С развитието на икономиката и увеличаването на личните доходи много хора преследват индивидуалността. В миналото всички сме живели един и същ живот. Когато вашите икономически условия достигнат определено ниво, вие започвате да търсите собствената си индивидуалност. Уискито се грижи само за потреблението на тези хора. И качеството му е много различно от това на другите алкохолни напитки“, казва той.
Повече от половината потребители на уиски в Китай са на възраст между 18 и 29 години, показва анализ, базиран на данни от канала за електронна търговия на Billion Bottle, който има повече от 2 млн. регистрирани потребители.
„Сега страната е все по-отворена, има все повече възможности за пътуване в чужбина и те погълват различни видове култури. Те също имат смелостта да опитват нови неща. Когато опитат нещо ново – например уиски – те осъзнават, че е много различно от китайското байджу. Могат да приемат уискито по-лесно“, казва Лий.