Photo Corner е една от първите и най-големи компании за фото будки в България. Компанията е създадена през 2015 г. от братята Михаил и Иво Тошеви. За тези 9 години има над 1000 заснети събития и над 400 хил. отпечатани снимки.
Фото будките могат да се наемат за различни корпоративни или частни събития. Снимките, които правят, могат да се отпечатат веднага на хартия със студийно качество и да се споделят дигитално.
PhotoCorner разполага с 6 бр. фото будки с технологията зелен екран, ретро фото будка за черно-бели снимки, както и 4 бр. 360-градусови видео платформи. Компанията има и Instagram хаштаг принтери, които улавят снимки в Instagram с даден хаштаг и дават възможност да се отпечатат на хартия. PhotoCorner предлага и уникална по рода си услуга Fame Wall фотограф с принт станция. Фотограф заснема гостите пред Fame Wall и снимките отиват безжично в принт станция, откъдето могат да се разпечатат. С Михаил и Иво Тошеви разговаряме за началото на бизнеса им, предизвикателствата, които е срещнал, и за бъдещите им планове.
- Компанията ви е създадена преди повече от 9 години. Разкажете ни малко повече за това как започнахте бизнеса си и как пораснахте?
- Видяхме услугата „фото будка“ за пръв път в чужбина и много ни допадна. Много ни хареса колко непринудени и забавни снимки се получават с нея, а също и че хората получават снимките си на хартия, което е рядкост в това дигитално време, в което живеем. Веднага разбрах, че тази услуга е идеална за много от рекламните кампании, защото никой не изхвърля снимка със себе си, а това означава, че тези снимки ще отидат по хладилници, бюра и рафтове за сувенири. Фотографията ни е хоби цял живот, а се занимаваме и с реклама, и така нещата станаха от само себе си.
За пръв път тествахме фото корнера на парти, организирано от наши приятели. Корнерът съвсем не изглеждаше като днес. Фотоапаратът беше на статив, компютърът беше отстрани на една маса, бяхме взели две студийни светкавици под наем и един примитивен фото принтер, който вадеше снимките за около 1 минута. За сравнение, принтерите с които работим в момента, се справят за около 10-15 секунди на снимка. За наше огромно удоволствие, хората на партито полудяха от кеф, имаше постоянна опашка за снимки и така всичко беше решено. Следващите седмици правихме проучване и план какво ни трябва, за да започнем.
- Пандемията и ограничителните мерки заради нея имаха опустошителни последствия за събирането на много хора заедно. Как успяхте да оцелеете в този труден период?
- Пандемията дойде точно когато бяхме набрали скорост. Хората бяха понаучили за услугата и телефонът звънеше по-редовно. В момента на реалното затваряне имахме поети около 30 ангажимента, които, логично, веднага бяха отменени. Лошото е, че тъкмо бяхме инвестирали в обновяване на част от техниката и се решихме на голямата за нас стъпка да закупим чисто нов автомобил.
Единственото, което ни спаси в този период, беше, че освен с фото будки се занимаваме с много други дейности от рекламния сектор - дизайн и производство на печатни материали, търговия с рекламни сувенири и брандиране на търговски и офис площи. Така почти 2 години оцеляването ни зависеше от допълнителните дейности. Радвам се, че останахме на пазара на фото будките, защото много обичаме това, което правим, стараем се да го правим все по-добре и наистина вярваме, че снимките и видеата, които правим, имат добавена стойност за нашите клиенти и гостите на техните събития.
- От корпоративни партита и конференции до сватби и балове - по какъв повод ви търсят най-често клиентите, коя е най-голямата ви пазарна ниша?
- Наистина, фото корнерът е подходящ за всякакви фирмени и частни поводи. От фирмените събития най-често това са рекламни кампании, конференции, тиймбилдинги, фирмени партита и различни тържества. От частните поводи най-често ни наемат за сватби, рождени дни, кръщенета и балове.
- Разкажете ни за някой по-предизвикателен случай в историята си.
- Изпълнили сме доста предизвикателни проекти.
При един проект запитването беше дали можем да снимаме в малък асансьор за 4-ма души. Ние като цяло не обичаме да отказваме, предпочитаме да търсим начин как да стане. Предизвикателното на тази задача беше първо, откъде ще вземем ток, второ, тясното пространство, какъв обектив да използваме, какво осветление и т.н. Резултатът беше, че партито се пренесе в асансьора, хората обикаляха по етажите нагоре-надолу и си правеха щури снимки.
Друг случай, за който се сещам, е когато колеги ни запитаха можем ли да направим фото будка със зелен екран, като обаче хората се снимат на истински мотор HarleyDavidson. Тук предизвикателното беше, че за да снимаш мотор с хора върху него и около него, трябва да изградиш доста голям зелен екран, който да слиза и на земята. Мисля, че направихме фон около 6х6м, като 3 метра бяха на земята. Следващото предизвикателство беше да се направи добро осветление на сцената. Мисля, че използвахме 3 броя студийни светкавици, като имате предвид, че цялото това нещо не се случва във фото студио, а в заведение, в което хората са дошли да си пийнат и да се повеселят. Накрая трябваше да се намерят подходящи фонови снимки и цялата сцена да се подреди така, че перспективата да изглежда реалистично.
Мисля, че се справихме много добре и с двете задачи. Снимките станаха хит и на двете места, и клиентите бяха доволни.
- Къде извън София имате присъствие и планирате ли да го разширите? Какви очаквания имате за бъдещото си бизнес развитие? Има ли фактори, които ви притесняват?
- Ще слея тези две точки. В краткосрочно бъдеще искаме да засилим позициите си в страната. Ние сме позиционирани в София, но работим по това съвсем скоро да имаме будки, ситуирани и в други градове. Сега също снимаме доста извън София, но допълнителните такси, които начисляваме за транспорт и нощувка, натежават особено на частните клиенти. Надявам се съвсем скоро да можем да предложим фото корнер на локално ниво в тези градове.
През 2022 г. добавихме към предлаганите услуги първата в България 360 видео платформа. Тази услуга е изцяло дигитална, продуктът, който предлага, е видео, което потребителят получава, за да сподели в социалните медии. Мисля, че услугата се прие доста добре от хората,запитванията за нея за коледните партита през 2023 г. почти се изравниха с тези за конвенционалните фото корнери.