fallback

Слабата световна икономика удари и цените на премиум уискито

Стойността на „фините и редки“ единични малцове, продадени на търг, намалява със 7% за година

16:34 | 27.11.23 г.

Стойността на редки бутилки уиски, продавани на търгове, бележи най-стръмния спад от десетилетие, без да се включва пандемията. Това показва, че отслабването на търсенето на луксозни стоки се разпространява към клас активи, който преди бе смятан за убежище от волатилните пазари, пише Financial Times.

Инвестиционната банка Noble & Co заяви, че анализ, базиран на около 8500 сделки с „фини и редки“ сингъл малц уискита, определяни като уиски, продавано за по над 1000 паунда бутилка от 700 или 750 мл, е показал 7% спад на продажбите до 27 млн. паунда през 12-те месеца до края на септември на годишна база.

Спадът следва 19-процентно увеличение през предходната година, което предполага, че „почти безупречният“ статут на премиум уискито сред най-добре представящите се алтернативни инвестиции намалява.

Базираната в Единбург Noble & Co заяви, че понижението в стойността на сделките е първият „голям спад“ от 2012 г. насам, като се изключи този от 51% по време на блокадите заради Covid-19 през 2020 г. Цените на търговете намаляват, въпреки че броят на продадените бутилки е нараснал с една десета до повече от 8500 през първите 10 месеца на 2023 г.

Спадът в продажбите засилва доказателствата, че продажбите на уиски не са имунизирани срещу ефектите от по-слабото търсене на луксозни стоки, докато Китай не успява да се отърси от икономическото въздействие на влошаващия се пазар на имоти.

Diageo, собственик на марките Johnnie Walker, предупреди този месец за по-слаба печалба през шестте месеца до декември поради по-бавните продажби в Латинска Америка и Карибите. В същото време Асоциацията на шотландското уиски тази година каза, че стойността на износа се е свила с 3,6% през първата половина от 2023 г.

На различните сегменти на пазара се наблюдават разлики, като цените в горния край се поддържат от потенциални купувачи, които предпочитат да задържат бутилките си, вместо да продават на по-ниски цени. Въпреки че има „открояващи се моменти“, като продажбата на бутилка Macallan от 1926 г. за 2,1 млн. паунда този месец, общата тенденция показва смекчаване на пазара, казва Дънкан Макфадзийн, ръководител на отдела за храни и напитки в Noble & Co.

Банката, която провежда проучването съвместно с компанията за данни Brainnwave, заяви, че друго доказателство за чувствителността на купувачите към цената може да се види в цената на бутилките на по-широкия пазар на първокласно уиски, която остава без промяна въпреки 17-процентното увеличение на обемите. Този по-широк пазар се определя като бутилки, продавани на вторичния пазар за повече от 100 паунда.

Пазарът на бутилки от по 10 хил. паунда е свързан по-скоро с доверието, отколкото с достъпността. „Може би не става въпрос толкова, че [инвеститорите] не могат да си го позволят, [колкото че] те просто чувстват, че може би сега не е моментът да купуват“, казва Макфадзийн.

„Докато макроклиматът остава предизвикателен, трудно е да се очаква, че аукционните пазари ще се променят значително спрямо настоящите тенденции“, добавя той.

Някои компании, които инвестираха през годините на бума, бяха уверени, че търсенето от нови пазари в Азия и привлекателността на премиум марките ще поддържат растежа.

Хю Райт, управляващ директор на Holyrood Distillery, производител на уиски в Единбург, отворил врати през 2019 г., смята, че уискитата с добър вкус и завладяваща история ще издържат на икономически спад. „Въпреки че слушаме много за икономическото забавяне в Европа, все още виждаме добър растеж при премиум спиртните напитки“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:34 | 27.11.23 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още