fallback

Цените на диамантите поемат надолу заради разработени в лаборатория алтернативи

След пандемията се наблюдава цялостен спад на търсенето

12:45 | 04.09.23 г.

Цените на един от най-популярните видове необработени диаманти се понижават, тъй като все повече американци избират вместо тях годежни пръстени, направени от лабораторно създадени камъни, пише Bloomberg.

Търсенето на диаманти като цяло отслабна след пандемията, защото потребителите отново се насочват към пътувания и преживявания, докато икономическите предизвикателства водят до ограничаване на разходите за луксозни стоки. Въпреки това камъните, които се ползват в по-евтините 1- и 2-каратови годежни пръстени в САЩ, претърпяха много по-рязък спад на цените, отколкото останалата част от пазара.

Според представители на индустрията причината за това е нарастващото търсене на лабораторно разработени камъни. Индустрията за синтетични диаманти е обърнала специално внимание на тази категория, където потребителите са особено ценово ориентирани, а сега усилията се отплащат в най-големия купувач на диаманти в света.

Промяната не означава, че годежните пръстени са на път да поевтинеят значително. Влиянието е ограничено само на пазара на необработени диаманти, един непрозрачен свят на добивни компании и търговци.

Въпреки това мащабът и скоростта на спада на цените на едни от най-важните продукти в индустрията за диаманти доведе до разклащането на пазара. Сега въпросът е дали свиващото се търсене на естествени диаманти в тази категория е постоянна промяна и – което е от решаващо значение – дали навлизането на лабораторно отгледани скъпоценни камъни в крайна сметка ще се разпространи и при по-скъпите диаманти, които обикновено са купувани предимно от азиатци.

Лидерът в индустрията De Beers настоява, че настоящата слабост е естествен спад на търсенето, след като останалите у дома купувачи доведоха до скок на цените по време на пандемията, а по-евтините годежни пръстени бяха особено уязвими. Компанията признава, че е имало известно проникване на синтетичните камъни в категорията, но не очаква това да доведе до структурна промяна.

„Има малко поглъщане на бизнеса. То се случи, но не мисля, че трябва да го отричаме“, коментира Пол Роули, който оглавява бизнеса на De Beers с търговия с диаманти. „Виждаме истинския проблем като макроикономически“.

Лабораторно създаваните диаманти – физически идентични камъни, които могат да бъдат направени за няколко седмици в микровълнови камери – отдавна се възприемат като екзистенциална заплаха за минната индустрия. Поддръжниците твърдят, че могат да предложат по-евтина алтернатива без много екологични или социални казуси, понякога свързвани с добива на естествени диаманти.

През по-голямата част от последното десетилетие истинските диаманти все пак не бяха изместени от синтетични. Лабораторните диаманти влияят по-скоро на по-евтиния сегмент за подаръци, но имат ограничен напредък в други случаи. Сега обаче това се променя, като отгледаните в лаборатория продукти започват да заемат много по-голяма част от американския пазар на сватбени бижута.  

De Beers отговори на отслабването на търсенето чрез агресивно намаляване на цените в категорията, известна като „избрани продукти“ – необработени диаманти между 2 и 4 карата, които могат да бъдат изрязани до камъни с около половината от този размер, когато бъдат полирани. От тях идват диамантите за годежни пръстени, които са с високо, но не безупречно качество.

De Beers сви цените в категорията с повече от 40 на сто през последната година, включително направи едно намаление с над 15% през юли, споделят източници, запознати с въпроса.

Някогашният монополист все още има значителна власт на пазара на необработени диаманти, като продава своите скъпоценни камъни в рамките на 10 разпродажби всяка година, при които купувачите обикновено трябва да приемат цената и предлаганите количества.

De Beers обикновено запазва агресивните съкращения като последна мярка, а мащабът на скорошните спадове на цените за такъв култов продукт е безпрецедентен, коментират търговци.

През юни 2022 г. De Beers таксуваше около 1400 долара за карат за избрани необработени диаманти. До юли тази година цената падна до около 850 долара за карат. Възможно е да има опции за допълнително понижение - диамантите все още са с 10% по-скъпи, отколкото на „вторичния“ пазар, където търговци и производители продават помежду си.

De Beers отказва да коментира цените на диамантите си.

Един от най-ясните признаци за привлекателността на лабораторно отгледаните диаманти е техният дял в износа на диаманти от Индия, където около 90% от световното предлагане се шлифова и полира. Лабораторно отгледаните представляват около 9% от износа на диаманти от страната през юни, в сравнение с около 1% преди пет години. Като се има предвид голямата отстъпка, с която те продават, това означава, че около 25% до 35% от обема сега е отгледан в лаборатория, посочват от Liberum Capital Markets.

Въздействието върху De Beers беше очевидно през първото полугодие. Печалбата на подразделението на Anglo American за първите шест месеца на годината се срина с повече от 60% до едва 347 млн. долара, като средната цена падна от 213 долара за карат до 163 долара за карат.

De Beers отговори, като предостави на своите купувачи допълнителна гъвкавост. Позволено им е да отложат договорените покупки за останалата част от годината на до 50% от диамантите, по-големи от 1 карат, според хора, запознати със ситуацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:51 | 04.09.23 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още