fallback

Градовете към круизните кораби: Не ни водете твърде много туристи

Градове в САЩ и Европа започват да въвеждат ограничения за пътници и кораби, за да намалят тълпите от туристи

11:11 | 04.09.23 г.

Пътуващите на круизен кораб могат да са водещ двигател на икономиката и основният ѝ източник на затруднения, пише Wall Street Journal.

Те слизат сутринта и си тръгват вечерта, пълнят магазините, централните улици в градовете и хазните на местните власти с приходи от данъци. Някои градове се оплакват, че всичко, което посетителите, пристигащи с круизни кораби правят, е да снимат, а най-големите им разходи са на борда на кораба.

В американските пристанищни градове като Джуно, Аляска и Бар Харбър, щата Мейн, местните власти са съсредоточени върху управлението на туристите и огромните кораби, на които те пътуват. Местните жители в градове като Амстердам и Барселона протестират заради замърсяването от круизните кораби и предлагат забрани за големите кораби. Дебатът се води и на места като Хавай и Венеция, където местните жители се оплакват, че властите разчитат прекомерно на туризма.

„Наистина е трудно като дестинация да реагираме уместно“, отбелязва Александра Пиърс, мениджър по туризма в Джуно.

Маршрутите на круизните кораби се определят няколко години по-рано чрез координация с местните власти и с пристанищата. Това означава, че пътуващите е малко вероятно да усетят драстични промени в пътуванията, които вече са резервирали тази есен и следващата година. Но те все пак могат да очакват по-малко маршрути с крайна точка места като Бар Харбър, където изходът от съдебен спор може допълнително да ограничи съществуващ таван върху пътниците, отбелязват специалисти по планиране на круизни пътувания.

Дебат в Аляска

От следващата година Джуно ще позволява само на пет големи кораба, т.е. кораби, които превозват над 950 пътници, да влизат в пристанището му всеки ден. Джуно започна да работи по лимити за круизните кораби през 2019 г. и постигна официално споразумение с круизната индустрия по-рано тази година.

Инфраструктурата в града може да приеме пет кораба, но има дни в този сезон, когато шест кораба са влизали в пристанището, тъй като могат да разменят места, казва Пиърс. Населението на града е около 32 хил. души, в такива дни в града могат да слязат над 20 хил. пътници.

Това лято властите са получили повече оплаквания от туристи, казва Пиърс. Тази година ще постави рекорд по трафик на пътници на круизни кораби в Джуно с очаквани около 1,7 млн. души.

Споразумението в Джуно е победа за по-устойчиви посещения, казва Лаура МакДонъл, собственик на магазина за сувенири Caribou Crossings, където почти всички клиенти са пътници на круизни кораби. Тя е член на Алианса за круизни пътувания в Аляска – група от компании и отделни лица, които се възползват от круизите. Казва, че много местни жители подкрепят круизния туризъм, особено след като са изпитали затруднения заради липсата на посетители през пандемията.

За разлика от други местни круизни дестинации посетителите не могат да стигат до Джуно с кола. Градът разчита силно на трафика на круизни кораби. МакДонъл казва, че круизните пътувания правят посещенията в Джуно достъпни за посетители с по-малки бюджети.

21-годишният Иън Кинкед, който работи за туристическа компания в Джуно, казва, че ръстът на круизните пътувания е важен за града, който разчита на туризма. Но се притеснява от дългосрочните последици за околната среда от големите круизни кораби, които влизат в града.

Някои местни жители се опасяват, че ограничението за пет кораба не е достатъчно, тъй като круизните кораби стават все по-големи и могат да приемат повече хора. Настоящото споразумение не задава ограничения за пътниците, въпреки че според Пиърс местните власти могат да обмислят да преговарят за ограничения на размерите на корабите в бъдеще.

Тълпи от туристи в Мейн

Крайбрежните градове в североизточните щати привличат най-голям брой пътници на круизни кораби през есента.

Две трети от посетителите на круизни кораби в Мейн пристигат през септември и октомври, а това подкрепя местните икономики, казва Сара Флинк, изпълнителен директор на CruiseMaine, част от борда по туризъм на щата. Над половината от посетителите, пътуващи на круизни кораби, виждат Мейн за първи път, а мнозина казват, че ще се върнат.

Тази година може да е последният голям сезон за круизните кораби в Бар Харбър. През ноември местните жители прокараха инициатива на граждани за ограничаване на броя на пътниците на круизни кораби до 1000 души на ден. Сега там могат да слизат хиляди пътници. Инициативата е оспорвана в съда, а решение се очаква по-късно тази година.

Туризмът в района нарасна силно от началото на пандемията, тъй като хората се насочват към национален парк „Акадия“. CruiseMaine очаква около 452 хил. посетители на круизни кораби, като приблизително половината от тях ще се насочат към Бар Харбър.

Местните жители имат смесени чувства. Някои от тях се оплакват, че пътуващите на круизни кораби правят малките централни райони невъзможни за плаване, а други казват, че те стимулират местната икономика. Над половината от участниците са заявили, че туризмът с круизните кораби има негативни последици за качеството им на живот, показва изследване от 2021 г. по поръчка на Бар Харбър. Около 26% са на мнение, че те са положителни.

Градските власти преправят споразумение, което постигнаха преди това с круизни компании, ограничаващо месечните и ежедневните пътници на круизни кораби. Този сезон пътниците на круизни кораби ще бъдат с 18% по-малко, отбелязва CruiseMaine. А следващата есен ще има около десет дни без круизни кораби, допълва Вал Пийкок, председател на Градския съвет.

Недоволство в Европа

Активисти в Европа протестират заради присъствието на круизни кораби в Испания, Италия, Франция и Норвегия. Протестиращи в Норвегия поставиха табели, наричащи пътниците на круизни кораби „паразити“ през 2022 г.

Жителите в Европа са недоволни заради вредните емисии от круизните кораби за местните общности. Амстердам гласува да премести терминала си за круизни кораби като част от по-широка стратегия за контрол върху броя на туристите и намаляване на замърсяването в градския център. Не е определен краен срок.

Барселона, която приема най-голям брой пътуващи на круизни кораби в Европа, затваря един от терминалите си като част от дългогодишен план за намаляване на емисиите в пренаселения градски център. Градът все още има множество действащи терминали, а още няколко са на етап строеж и затварянето няма да засегне круизния трафик, съобщи говорителка на пристанищните власти в Барселона. Пътниците, които пристигаха на терминала, сега трябва да вземат автобус до популярната улица „Ла Рамбла“.

Индустрията е съсредоточена върху работата с властите в популярни дестинации за насърчаване на устойчивия туризъм, съобщи говорителка на Международната асоциация на круизните линии.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:12 | 04.09.23 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още