Ерата на евтиния стрийминг е към края си, тъй като най-големите холивудски студиа подлагат на натиск клиентите с ръст на цените, конкуриращи скъпите пакети на кабелните телевизии, които клиентите започнаха да сменят с Netflix преди 15 години, пише Financial Times.
Кошница от водещите услуги за стрийминг на видео в САЩ ще струва 87 долара тази есен спрямо 73 долара година по-рано, след като Disney, Paramount, Warner Bros Discovery и други повишават цените в отговор на натиска от Wall Street да сложат край на бума на стрийминга. Средният пакет за кабелна телевизия струва 83 долара на месец.
През последните години американците се радваха на ползите от екстравагантната ера в Холивуд, по време на която медийни компании наводниха зрителите с повече предавания от всякога на далеч по-ниска цена в сравнение с традиционната телевизия.
Привлечени от ниските цени, клиентите бързо скъсаха с кабелната телевизия за сметка на услугите за стрийминг на видео, като Disney+ привлече над сто милиона абонати само за 16 месеца с абонамент за 6,99 долара.
Но в тесен кръг ръководители в медийната индустрия предупредиха за задаваща се „автомобилна катастрофа“, след като вложиха десетки милиарди долари в телевизионни предавания и филми.
С повишаването на лихвите през последната година и половина катастрофата идва. Книжата на медийните компании преживяха болезнени корекции, след като Wall Street стана нетърпелив заради тежките загуби при стрийминга.
След като цената на акциите им намаля с над 50%, Warner Bros и Disney се насочиха към затягане на коланите, като съкратиха хиляди служители и повишиха цените на абонаментите им, за да ограничат загубите си от стрийминга за милиарди долари. Дори Netflix се отказа от основния си месечен абонамент без реклами на цена от 9,99 долара по-рано тази година, като новите клиенти плащат 15,49 долара.
„От бизнес гледна точка стриймингът трябваше да се насочи в тази посока – цената трябваше да расте“, коментира Дейвид Роджърс, преподавател в Columbia Business School и автор на „Пътната карта за дигитална трансформация“. „Това беше ускорено от факта, че вече нямаме евтин дълг, който залива пазара със стрийминг съдържание“, допълва той.
Последните повишения на цените от Disney са вторият път, в който компанията повишава абонаментните такси за по-малко от година, като месечната цена на услугата ѝ без реклами е била увеличена с три долара до 13,99 долара от октомври. Услугата Hulu също ще повиши цената на абонамента си без реклами с три долара до 17,99 долара, но двете услуги се предлагат като пакет от 19,99 долара на месец.
Има, разбира се, по-евтини варианти за стрийминг, но те вървят с още една непривлекателна характеристика на класическата телевизия – рекламите. „Много сме оптимистични за дългосрочния рекламен потенциал на този бизнес дори на фона на предизвикателния рекламен пазар“, коментира Боб Айгър, главен изпълнителен директор на Disney.
Той отбелязва, че компанията е прибавила 3,3 млн. абонати на подкрепената си с реклами версия на Disney+, която струва 7,99 долара.
Айгър коментира още, че Disney ще започне да ограничава възможностите за споделяне на парола – друг ход, предприет най-напред от Netflix, която успешно превърна много авантаджии в плащащи клиенти тази година.
Някои анализатори се питат дали повишаването на цените ще забави или дори ще спре растежа на абонатите на Disney, особено в момент, когато Айгър също планира да намали бюджетите за стрийминг предавания и филми.
„Дали намаляването на съдържанието и повишаването на цените работи?“, пита Рич Грийнфилд, анализатор в LightShed Partners. „Можете ли да увеличите цените с още над 30%, да намалите разходите за съдържание и да продължите да увеличавате или задържате абонаментите?“, допълва той.
Според Роджърс има начини за насърчаване на потребителите да продължават да плащат. „В определен момент трябва да внимавате за хора, които прекратяват абонаментите си. Но стрийминг компаниите също имат механизми за това – могат да дадат отстъпка, ако купите за една година вместо да плащате месец за месец“, допълва той.
Докато историческата стачка в Холивуд продължава, гигантите в развлекателната индустрия рискуват да останат без нови предавания, точно когато искат повече пари от клиентите си.
„Disney иска още и още от клиента…, докато количеството на предлаганото ново съдържание вероятно ще намалее“, коментират анализатори от консултантската компания Enders, която предупреди за „негативна спирала и реални последици“, ако стачката продължи.
„Липсата на ново съдържание, особено за Disney+, ще увеличи некачествената продукция“, допълват те.