Heineken понижи прогнозата за печалбата си, след като най-големите ценови увеличения на производителя на бира от повече от десетилетие накараха потребителите да се отдръпнат от нейните брандове, особено на ключовия ѝ пазар Виетнам, пише Bloomberg.
Оперативната печалба е спаднала с 22% на коригирана база през първото полугодие, разкри базираната в Амстердам компания. Обемите бира пък са се свили повече от очакваното, след като цените бяха повишени с близо 13 на сто.
Пивоварите се борят да прехвърлят високите цени на суровините на потребителите, без това да накара последните да се насочат към по-евтини марки. Heineken е първият голям световен производител на бира, който отчита резултатите си за първата половина на годината, а коментарите ѝ могат да предвещаят трудности за конкурентите Anheuser-Busch InBev и Carlsberg.
„Началото на годината беше изцяло свързано с прехвърлянето на инфлацията от нашите производствени разходи“, коментира главният изпълнителен директор Долф ван ден Бринк. „Ние покачихме цените си. Имаше доста силно икономическо забавяне на ключовия ни пазар Виетнам, който е непропорционално важен за нас“.
Приходите са нараснали по-слабо от очакваното през първото полугодие, а обемите бира са спаднали повече от очакваното. Виетнам и Нигерия формират над половината от спада в потреблението, а търсенето в Северна и Южна Америка е слабо, обяви Heineken. Нидерландската компания е най-големият пивовар във Виетнам, където работи от три десетителия, предлагайки марки като Tiger.
За цялата година Heineken прогнозира стабилен до силен едноцифрен ръст на оперативната печалба. Преди това тя очакваше среден до висок едноцифрен растеж на годишната оперативна печалба. Компанията прогнозира, че ценовата инфлация ще се забави през следващата година, което отслаби натиска за повишаване на цените.
Heineken увеличи обезценката на руския си бизнес до 201 млн. евро, като отписа цялата му стойност. Компанията каза, че все още работи по продажбата на звеното.
По думите на Ван ден Бринк излизането от Русия е изключително предизвикателно, що се касае до продажбата. „Искаме да го направим по правилния начин, да намерим походящ купувач“, коментира той.
Heineken прогнозира, че цените ще се нормализират, а обемите ще намалеят с нисък едноцифрен процент през второто полугодие. Компанията разчита, че ще успее да се върне към растеж на печалбата през периода.