fallback

Американските туристи атакуват горещите точки на Европа

Докато през миналата година европейските туристи стояха зад възстановяването на отрасъла, това лято възходът е воден предимно от американците

12:30 | 15.07.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Туристи се редят на опашка повече от два часа, за да посетят Акропола в Атина. Толкова се чака и за таксита на главната жп гара в Рим. А на площад "Свети Марко" във Венеция се струпват толкова много посетители, че дори в делнични дни не могат да преминат по мостовете.

След три години на ограничения заради пандемията това лято се очаква туризмът да надхвърли рекордите за 2019 г. в някои от най-популярните европейски дестинации - от Барселона и Рим, Атина и Венеция до живописните острови Санторини в Гърция, Капри в Италия и Майорка в Испания, пише Associated Press.

Докато през миналата година европейските туристи стояха зад възстановяването на отрасъла, това лято възходът е воден предимно от американците, подкрепени от силния долар, а в някои случаи и от спестявания през пандемията. Много от тях пристигат, водени от "реваншисткия туризъм" - толкова нетърпеливи да изследват отново, че не се плашат от по-високите цени на самолетните билети и хотелите.

25-годишната Лорън Гонзалес каца в Рим тази седмица с четирима приятели от гимназията и колежа за 16-дневна разходка из италианската столица, Флоренция и крайбрежието след тригодишни ваканции само в САЩ. Те не се притесняват от високите цени и тълпите.

"Ние поспестявахме и знаем, че това е пътуване, което е значимо", казва Гонзалес, която работи в маркетингова агенция. "Всички сме в средата на 20-те си години. Това е момент на промяна в живота ни. ... Това е нещо специално. Тълпите не ни възпират. Ние живеем във Флорида. Всички сме били в Дисниленд в жегата."

Американците изглеждат също толкова невъзмутими от неотдавнашните бунтове в Париж и други френски градове. Наблюдава се малък спад в резервациите за полети, но той е предимно за вътрешни пътувания.

"Някои от моите приятели казаха: "Там е малко необуздано в момента", но ние си помислихме, че лятото наистина е подходящо време да отидем, така че просто ще вземем предпазни мерки", каза Джоан Тит, 38-годишна жена от Мериленд, докато се разхожда по емблематичния търговски булевард "Шан-з-Елизе".

Завръщането на масовия туризъм е от полза за хотелите и ресторантите, които страдаха от ограниченията на COVID-19. Но има и отрицателна страна, тъй като обещанията за преосмисляне на туризма, за да стане по-устойчив, до голяма степен останаха без внимание.

"Пандемията трябваше да ни даде урок", казва Алесандра Прианте, директор на регионалния отдел за Европа в Световната организация по туризъм към ООН.

Вместо това, споделя тя, начинът на мислене "е насочен към възстановяване на паричните средства. Всичко е свързано с приходите, с това какво се случва тук и сега".

"Трябва да видим какво ще се случи след две или три години, защото цените в момента са неустойчиви", добавя тя.

Кметът на Флоренция спира предлагането на нови апартаменти за краткосрочни наеми в историческия център, който е защитен като обект, включен в списъка на ЮНЕСКО на световното наследство, a кметовете на други италиански градове призовават за общонационален закон за управление на сектора.

На други места движенията срещу масовия туризъм, които бяха активни преди пандемията, не са се появили отново, но все още се води битка: графити насочват туристите в Барселона далеч от - вместо към - проектирания от Гауди парк "Гюел".

Въпреки предвидимите огнища на свръхтуризъм, пътуванията до и в Европа като цяло все още са с 10% по-малко спрямо 2019 г., посочва Световната организация по туризъм. Това отчасти се дължи на по-малкия брой хора, които посещават страни, близки до войната в Украйна, включително Литва, Финландия, Молдова и Полша.

Освен това китайските посетители не са се завърнали напълно, като полетите от Китай и други Азиатско-Тихоокеански държави са намалели с 45% спрямо 2019 г., твърди компанията за туристически данни ForwardKeys.

Зависимата от туризма Гърция очаква 30 млн. посетители тази година, което все още е малко под рекордните 34 млн. през 2019 г. Въпреки това броят на полетите досега се е увеличил, а горещите туристически точки поемат основната тежест.

Министерството на културата ще въведе нова система за продажба на билети за Акропола този месец, като ще осигури почасови слотове за посетителите, за да се успокоят тълпите. Но не се обсъжда никакво решение за опашките от круизни кораби на островите Миконос и Санторини в натоварените сутрини.

Испанският министър на туризма Ектор Гомес нарече това лято "историческо за туризма", като само през май са пристигнали 8,2 млн. туристи, което е втори пореден рекорден месец. Въпреки това някои хотелски групи твърдят, че има забавяне при резервациите през първите седмици на лятото поради рязкото покачване на цените на полетите и стаите.

Разходите нарастват, тъй като полетите от САЩ до Европа са се увеличили с 2% спрямо нивата от 2019 г., посочва ForwardKeys.

"Нарастващият апетит за пътувания на дълги разстояния от Америка е продължителен резултат от бума на "реваншистките пътувания", причинен от блокадите по време на пандемията", казва Тим Хентшел, главен изпълнителен директор на сайта за резервации HotelPlanner. "Големите градове в тези популярни европейски страни със сигурност ще бъдат натоварени през лятото".

Според италианската хотелиерска асоциация Federalberghi броят на пристигащите американци в италиански дестинации като Рим, Флоренция, Венеция и Капри е нараснал над нивата отпреди пандемията.

Те имат голяма покупателна способност: през първите три месеца на годината американските туристи в Италия са похарчили със 74% повече за безмитни удоволствия в сравнение със същия период на 2019 г.

"Има я и останалата част от Италия, която живее от италианския и европейския туризъм, а в момента той все още е под нивата от 2019 г.", казва президентът на Federalberghi Бернабо Бока.

Той очаква, че ще е необходима още една година за цялостно възстановяване. Икономическото забавяне обезкуражи германските туристи, а италианците "са по-малко склонни да харчат тази година", добавя той.

И портфейлите ще са под натиск. По данни на италианската потребителска група Codacons разходите за настаняване във Флоренция са се увеличили с 53% спрямо миналата година, във Венеция - с 25%, а в Рим - с 21%.

Дори сладоледът ще поскъпне с 21% в сравнение с миналата година поради по-високите цени на захарта и млякото.

Може би нищо не е насърчило повече ръста на туризма на ключовите места от скока на краткосрочните наеми на апартаменти. При непроменен брой на хотелските стаи Бока от Federalberghi отдава този скок на огромните тълпи в Рим, които раздуват опашките от таксита и препълват кръстовищата, така че градските автобуси не могат да продължат маршрута си.

В Рим и Флоренция, "вървейки по улицата, от всяка врата на сграда излиза турист с куфар", казва той.

Докато кметът на Флоренция ограничава броя на жилищата за краткосрочните наеми в историческия център до 8000, във Венеция не са предприети никакви действия. Градът, осеян с канали, има 49 432 жители в историческия си център и 49 272 туристически легла, като почти половината от тях са апартаменти, предлагани за краткосрочно отдаване под наем.

Неудобствата са "ежедневни", казва Джакомо Салерно, изследовател в университета Ca' Foscari във Венеция, който се занимава с туризъм.

Трудно е да се върви по улиците, задръстени от посетители, или да се пътува с обществените водни автобуси, "препълнени с туристи с техните куфари", казяа той.

Студентите не могат да намерят жилища на достъпни цени, защото собствениците предпочитат да печелят от ваканционни наеми. Намаляването на броя на жителите означава недостиг на услуги, включително липса на семейни лекари, което до голяма степен се дължи на високите разходи за живот, породени от туристическото търсене.

Венеция отложи плановете си да наложи данък на еднодневните туристи за влизане в града, с който да се ограничи броят на пристигащите. Но активисти като Салерно твърдят, че това няма да помогне за решаване на проблема с намаляващото население и навлизащите туристи, а ще затвърди съдбата на Венеция като "увеселителен парк".

"Това е все едно да кажем, че единственото предназначение на града е туристическото", казва Салерно.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:30 | 15.07.23 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още