Електрическите велосипеди се готвят за успешна година в най-голямата икономика в Европа, пише Bloomberg.
Колелата, задвижвани с батерия, ще надминат по продажби традиционните велосипеди в Германия за първи път през 2023 г., сочат прогнози на специализирана група в страната. Те вече доминират в категорията планинско колоездене, където девет от десет колела са задвижвани с двигател.
Макар че електрическите велосипеди не са повишили значително общия брой на продадените колела, по-високата им средна цена означава, че паричният оборот е по-голям. Приходите са нараснали над три пъти през последните десет години до 7,4 млрд. евро миналата година.
Растящата популярност на електрическите колела отчасти се дължи на технологични подобрения като по-малки и с по-висока плътност на енергията батерии. Потребителите също така свикват все повече да ги използват благодарение на услуги за споделена микромобилност като Lime, Tier, Voi и Bird. Друг силен двигател е политиката и въздействието ѝ се усеща в цял свят.
Стимулите за електромобили в САЩ в рамките на Закона за намаляване на инфлацията на президента Джо Байдън попаднаха на първите страници на вестниците, но нараства и подкрепата за електрическите велосипеди на федерално, регионално и местно ниво. Компанията за велосипеди и скутери Micromobility Industries е проследила 87 активни програми за стимули в САЩ и Канада, които насърчават възприемането на електрическите колела. В Европа са отчетени над 230 сходни програми. В списъка не влизат многобройните инфраструктурни програми – от Франция до Южна Корея, които целят да осигурят и да разширят велосипедната инфраструктура.
Не е ясно до каква степен пътуванията с електрически колела заменят пътуванията с пътнически автомобили. Също толкова трудно е да се установи ясно колко обичайно е хората да заменят превозните си средства с четири колела за такива с две. Но узряването на пазара на електрически колела в Европа вероятно играе поне малка роля за намаляващото търсене на автомобили.
Европа изостава от Китай и САЩ във възстановяването от първоначалния пандемичен шок за автомобилната индустрия, а Германия е особено тежко засегната. Производството на пътнически автомобили от германските компании намаля до малко под 3,1 млн. единици през 2021 г., спад почти наполовина спрямо пет години по-рано и най-ниското ниво от 1975 г.
Електрическите колела по-често заменят ролята на велосипедите за отмора, използвани само когато времето е хубаво и батерията е напълно заредена. За да стигнат до повече колоездачи, компаниите трябва да се погрижат за хората, които изкарват прехраната си с колелото, и да предложат реалистични възможности за намаляване на пътуванията с автомобили.
Екологичната служба на Сан Франциско започна през март пилотна програма за преход на около 30 служители в областта на доставките на храни към електрически колела. Това е само поредната инициатива, която трябва да привлече вниманието на компании като Zoomo и Whizz, които отдават под наем електрически велосипеди на хора, работещи за компании за доставка на храни.
Компании в Китай са произвели над 20 млн. електрически колела миналата година и страната има най-голям дял на такива велосипеди, използвани както за лични цели, така и по работа. Значителен дял от произведените в Китай електрически колела се изнасят, но много от тях остават при местни потребители и служители на компании за доставки като Ele.me на Alibaba и Meituan.
Производството и карането на електрически колела е значително по-чисто, от колите с двигател с вътрешно горене. Но те са по-благоприятни за околната среда от традиционното колело, ако действително заменят пътуванията в по-големи и не толкова ефективни превозни средства.
Електрическите велосипеди са страхотни и нарастващ брой хора оценяват бързото им и безпроблемно ускорение, но те трябва да докажат, че са нещо повече от обикновено забавление.