Тогаши и Попов разказаха, че Мураяма е започнал да произвежда лютеница по българска рецепта. Те обясниха, че за целта се използват едни от най-добрите продукти в града, което хем помага да се популяризира българската храна, хем местните продукти.
По думите на гостите на японския пазар се продават български стоки като мед и вино, които са много популярни. Според Попов „една от задачите пред България е постоянният контрол на качеството, което понякога липсва на българските продукти“.
„Имаме нужда от още работа по контрола на качеството у нас. Има различни стандарти, които служат за това. Важно е ежедневното обучение за контрол на качеството, японският начин е нещо, което може да се въведе у нас – това се случва в много малък мащаб и в момента. Ако може да се въведе японският стандарт за качеството у нас, нашите продукти ще станат по-конкурентоспособни не само на японския пазар, но и на пазара в Европа“, посочи Попов.
Тогаши разказа и как Япония се бори с демографката криза. Той обясни, че проблемът е в липсата на достатъчно новородени деца. Гостът даде за пример Мураяма, където са въведени различни програми, по които се осигуряват финансови средства за отглеждане на малки деца – част от тях са свързани още преди раждането на детето.
От разговора стана ясно, че на бъдещите родители се дават по 500 хиляди йени, а след раждането на детето те получават по 420 хиляди йени. „След това се подаряват и се финансират неща като детски колички, столчета за кола“, обясни Тогаши. Той добави, че мерките продължават и в подкрепа на детските градини и училищата.
Целия разговор може да гледате на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.