fallback

Хари и Мегън - когато магията се сблъска с реалността

Първите три епизода от документалния филм на Netflix не са скандални, но разкриват двамата влюбени едностранчиво като „жертви“ 

13:12 | 09.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Едва ли шумът преди премиерата на документалния филм на Netflix, в който принц Хари и херцогиня Меган искат да разкрият „цялата истина" за живота си с британското кралско семейство, можеше да бъде по-голям. Според спекулациите братът на Хари Уилям или баща им крал Чарлз щели да се разтреперят от разкритията. Или: след смъртта на кралицата някои сцени са били напълно преработени. И, разбира се, трейлърите също предизвикаха голямо вълнение, тъй като изглеждат твърде щедри в приемането на някои неточности с цел постигане на ефект.

Премиерата на документалния филм се отлагаше неколкократно. Сега обаче е тук. Поне първите три от общо шест епизода. Останалите епизоди ще бъдат пуснати след седмица в четвъртък.

Най-общо казано, поредицата проследява хронология, която приблизително се простира от времето, когато британският принц и американската актриса се запознават, до наши дни. Трети епизод е в навечерието на предполагаемата мечтана сватба на двойката в замъка Уиндзор на 19 май 2018 г. Но още преди това хронологичната последователност на събитията е многократно прекъсвана с препратки напред и назад към събития от живота на двамата герои. Прескача се назад към детските години на Хари и Меган, както и напред към настоящето, от чиято гледна точка най-накрая се разкрива „цялата истина", пише в свой анализ N-TV. 

Терапевтичен сеанс с Хари

Понякога това е объркващо. Както и в трейлърите, в един или друг момент е възможно да се окаже, че в името на драматургията са използвани някои трикове. Пример се дава с твърденията, че Меган е била подложена на расистка враждебност веднага след оповестяването на връзката ѝ с Хари през октомври 2016 г. - с туитове, които се разпространяват само седмици по-късно.

Могат да се откроят три основни мотива на документалния филм. Първо, всичко това прилича на продължителен терапевтичен сеанс с Хари. Става ясно, че той все още не е преодолял напълно ранната смърт на майка си. И още нещо също става ясно: Хари гледа на себе си като на продължение на принцеса Даяна в друго тяло. „Майка ми вземаше повечето, ако не и всички решения със сърцето си - а аз съм неин син", чуваме го да казва. Но сърдечните решения не са характерни за британското кралско семейство, където етикетът витае над всичко.

За Хари постоянният поток от светкавиците на фотожурналистите е унищожил живота на майка му повече от всичко друго. И не само нейния: още от малки той и брат му не са можели да избягат от фотографите, които постоянно са ги дебнели отвсякъде. „Никога не е било честно", упреква Хари папараците, на които никога нищо не им е било достатъчно и са продължавали да преследват семейството на всяка крачка дори след продължителните фотосесии. Смъртта на Даяна не промени това, а напротив. „Великобритания ни смяташе за свои деца", спомня си той за времето, когато е скърбял за майка си, но е трябвало да работи непрекъснато в качеството си на принц. 

„От този момент нататък това, което се случи с майка ни, се случи и с нас", продължава той.

„Всичко е въпрос на контрол“

И накрая, с напредването на възрастта той също е бил подложен на все по-голямо внимание от страна на папараците и таблоидите. „Не всяка статия бе фалшива. Но много от нещата бяха преувеличени и преекспонирани отново и отново", оплаква се Хари от собствените си преживявания, преди да започне обща разправа с медиите по-късно в документалния филм. „Всичко е свързано с контрола. Това семейство може да бъде използвано от нас. Тяхната травма е нашата история и ние контролираме разказа", преразказва той от гледната точка на влиятелната таблоидна преса във Великобритания.

В този момент Меган се превръща в своеобразна Диана 2.0 за Хари. „Виждал съм и съм преживял много от страданията на жените, които са се омъжили в рамките на тази институция", казва той, прокарвайки директна линия от нея към майка си, за да го заяви откровено на друго място: „В много отношения Меган толкова прилича на майка ми“. В крайна сметка той заключава, че единственият освободителен ход, който му остава, е да се откъсне от кралското семейство и да избяга от Англия: „Разбирам, че има много хора, които не са съгласни с това, което направих, и как го направих. Но знаех, че трябва да направя всичко възможно, за да защитя семейството си, особено след случилото се с майка ми. Не мога да позволя това да се случи отново“. 

Второ, документалният филм хвърля светлина върху вътрешните отношения между принца и актрисата. Приказката за Megxit, инициирана главно от нея, трябва да бъде изчистена, двойката да бъде представена като равноправна единица, а накърненият имидж на херцогинята да бъде излъскан. „Балонът в балона, в който израснах", се е спукал още преди да опознае бъдещата си съпруга, уверява ни Хари. От друга страна, срещата с нея била чиста проба влюбване и от двете страни, а документалният филм изчиства всички неприятни слухове, че тя умишлено се е обвързала с него

„Помня, че беше много забавен и всичко между нас беше толкова естествено и лесно“, казва Меган за първата си среща с Хари. По това време тя е в Лондон заради турнира „Уимбълдън“, а преди да си тръгне, уговаря и втора среща с принца. Оттогава е и първата им обща снимка, на която още тогава си личи, че двамата са намерили човека за себе си.

Въпреки че са били убедени в чувствата си, те решават да държат връзката далеч от публичното пространство. Това изисква уреждането на множество тайни срещи, пътувания без знанието на никого и никакви излизания на публични места. Кралското семейство също късно разбира, а причината за това са били притесненията на Хари относно това дали приятелката му ще бъде приета.

Хари и Меган в ролята на жертви

Бивши учители от началното училище, приятели и бивши колеги на Меган от снимачната площадка на сериала „Костюмари“ също могат да кажат само добри думи за 41-годишната актриса. Това не е изненадващо, тъй като документалният филм на Netflix е изрично замислен така, че Хари и Меган да разкажат „нашата страна на историята". „Кралското семейство отказва да коментира съдържанието на сериала", се цитират те в самото начало на първия епизод. Но дори служителите на двореца, които са се оплаквали тревожно много от предполагаемото поведение на американката, не успяват да кажат нито дума. Темата за реакцията на кралския двор е пропусната - поне в първите три епизода на документалния филм - и по този начин със сигурност е удобна топка за всички критици на херцогинята.

Сериалът разглежда и трудните отношения на Меган със семейството ѝ. Тя обаче не говори с баща си Томас и с полусестра си Саманта, която с удоволствие я разобличава публично. Вместо това на дъщерята на Саманта - Ашли, която е в приятелски отношения с полулеля си, е позволено да каже какво мисли (добро) за Меган и (лошо) за майка си.

Накратко - и това води до третата основна точка на поредицата: Хари и Меган са далеч от всякаква самокритика. Тяхната версия е тази, в която те са жертвите. Жертви на своята кралска роля, жертви на медиите - и жертви на расизма. Обвинението, което двойката вече беше отправила в интервюто си с водещата на токшоу Опра Уинфри и което може би предизвика най-голям шум сред публиката, също се превръща в ключов момент в документалния филм на Netflix. Въпреки това, отново без да се назовава конкретният човек, срещу когото е отправено обвинението, лично сред висшите кралски особи.

„Става дума за расата"

„По онова време семейството ми смяташе, че това, през което е трябвало да премине Мег, в един или друг момент се е случвало на всеки друг. Почти като посвещение. Някои казваха: „Моята съпруга също трябваше да премине през това, защо твоята приятелка трябва да получи специално отношение и да бъде защитена от него? Казах: „Разликата е, че става дума за расата“, Хари доста неясно се оплаква от липсата на подкрепа за Меган от страна на семейството му. На друго място се появява вече добре познатият скандал със съпругата на принц Майкъл Кентски по време на коледния обяд в Бъкингамския дворец през 2017 г. По това време съпругата на един от братовчедите на кралицата се появи на вечерята с така наречената брошка "Blackamoore" - расистка реликва от робството и колониалната епоха. Освен това обаче, противно на това, което мнозина може би са подозирали или дори са се надявали, в първите епизоди на документалния филм не се споменават никакви имена.

Това не означава, че продукцията на Netflix вече не притежава експлозивна сила. Вместо да се занимават с лични неща, Хари и Меган забиват нож в цялата монархия. Кралица Елизабет II със сигурност не би се развеселила, ако можеше да види, че постоянният ѝ ангажимент към Британската общност е съпоставен със забележки за историята на робството в бившите колонии. Принцът и херцогинята показват колко силно расизмът е институционално застъпен в британското кралско семейство. И не само там: разгледан е и ксенофобският климат в британското общество - особено след Brexit, който съвпадна с появата на Меган в кралското семейство.

“Аргументът в полза на монархията винаги е Британската общност" - Хари и Меган предпочитат да оставят експерт да изкаже това изречение в документалния им филм. Същото важи и за това: „Като казвате, че има семейство, което е избрано от Бог да управлява тази страна и други страни по света, това става трудна дискусия. За да оцелее тази институция, тя трябва да стане по-модерна". В един исторически семинар тези забележки едва ли биха предизвикали противоречия. Въпреки това фактът, че херцогът и херцогинята на Съсекс небрежно ги включват в „цялата си истина", е доста подстрекателски. Това би трябвало да е достатъчно, за да предизвика интерес към следващите три епизода. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:12 | 09.12.22 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още