fallback

Американците може да се наслаждават на по-евтините луксозни стоки в Европа още малко

Пандемията направи по-трудно за компаниите да затворят разликата между цените на Стария континент и САЩ

19:03 | 20.11.22 г.

Тези дни американците получават изкусителни сделки за луксозни стоки в Париж и Милано. Компаниите, които ги правят, нямат особени причини да сложат край на това, пише Wall Street Journal.

Американските туристи харчат неистово в дизайнерските модни бутици в европейските градове. Въз основа на данни за възстановяване на ДДС от компанията за плащания Planet разходите за луксозни стоки на американски туристи в региона са нараснали с над 80% през третото тримесечие на тази година спрямо същия период на 2019 г. - преди пандемията.

Винаги е било по-евтино да се купуват европейски дизайнерски продукти на пазара, където реално се произвеждат. Има надценка на продуктите, продавани в САЩ или Китай, за да се покрият неща като вносни мита и разходи за доставка. Напоследък обаче надценката стига до крайности. Американците сега трябва да платят с 38% повече у дома, отколкото биха платили за същия продукт в Европа, показват данни на Bank of America. В исторически план този процент е 20 на сто.

Виновникът за това е силният долар. Не е задължително това да продължи дълго, тъй като Европейската централна банка следва Федералния резерв в затягането на паричната политика. „ЕЦБ е зад Фед в увеличаването на лихвите, но посоката е същата. Тази огромна разлика може сама да си отиде“, казва Лука Солца, анализатор на сектора в Bernstein. Това обаче не е гарантирано: очаква се лихвените проценти в еврозоната да достигнат своя връх от 3,1% следващата година спрямо 5,1% за Фед.

Луксозните брандове може да увеличат цените в Европа, за да балансират нещата, но трябва да го направят внимателно. Преди три години вероятно нямаше да се поколебаят, но пандемията промени бизнеса им. През 2019 г. около половината от всички продажби на луксозни стоки в региона бяха от международни туристи, най-вече китайски. Днес, тъй като много по-малко азиатци пътуват до Европа, брандовете разчитат повече на местните.

Драматични увеличения на цените може да ядосат европейците, а брандовете не могат и да са сигурни колко те могат да си позволят да плащат. Макар че луксозните разходи са изненадващо устойчиви, повечето марки вече са увеличили цените с 8% тази година, а европейското потребителско доверие е слабо, насочвайки се към една вероятно трудна зима.

Европейските брандове имат и малко стимули да ребалансират нещата по другия начин – намалявайки цените в американските магазини. Тъй като повечето им разходи са в местна валута, слабото евро помага на маржовете им. Освен това те не са изправени пред същия натиск да адресират ценови разлики, както в миналото.

Преди няколко години луксозните стоки бяха с почти 50% по-евтини за купуване в Европа, отколкото в Китай заради движенията във валутния курс юан-евро. Това означава, че китайските дистрибутори може да отидат до Европа, да върнат стоките обратно у дома за по-малко, отколкото таксуват китайските магазини и все още да отбележат голяма печалба. Премията, плащана от китайските потребители, се разшири с 5 пр.п. до 35% наскоро, но все още не могат лесно да пътуват до Европа, за да я избегнат. Засега американските предприемачи не са използвали възможността за арбитраж по същия начин.

В зависимост от това какво правят централните банкери луксозните стоки в Европа може да се разпродават лесно още известно време.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:03 | 20.11.22 г.
fallback
Още от Lifestyle виж още