Хората, които са свикнали с гъвкавата работа, скоро може да се сблъскат с рязко събуждане, пише CNBC.
Броят на обявите за работа от разстояние в LinkedIn намалява, сочат нови данни на платформата. В САЩ, например, делът на обявите с извършвана от разстояние работа е спаднал с пет процентни пункта от април насам, когато тя достигна връх от 20 на сто от всички обяви.
Макар че той остава много по-висок в сравнение със средното равнище от 2% преди пандемията, тенденцията е в рязък контраст с това, което искат служителите, коментира Джош Граф, управляващ директор на Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) и Латинска Америка в LinkedIn.
„Работещите хора сега ценят гъвкавостта на работното място много високо, тя редовно попада сред най-важните приоритети за служителите след възнаграждението и заедно с развитието на уменията и баланса между работа и личен живот“, допълва той.
Въпреки спада на обявите с възможност за работа от разстояние в САЩ тези обяви все още получават над половината от общия брой кандидатури към септември, сочат данните на LinkedIn.
Анализът показва, че различни страни в света следват сходен модел – в Обединеното кралство работата от разстояние съставлява 14,6% от общите обяви, но привлича 20,2% от общия брой на кандидатурите. В Индия за наличните 11,3% позиции с възможност за работа от разстояние се изпращат 20,3% от автобиографиите.
Защо компаниите ограничават работата от разстояние?
Според допитване, което LinkedIn публикува наред с данните за обявите с възможност за отдалечена работа, отказът от тях е свързан с настоящата икономическа ситуация.
68% от ръководителите, които са участвали в допитването, заявяват, че притесненията от продължаващата несигурност за икономическата стабилност и очертаващата се рецесия ще принудят компаниите им да заличат поне някаква част от постигнатия напредък към гъвкава работа по време на коронавирусната пандемия.
„По света виждаме наемането на нови служители да се забавя и компаниите да замразяват набирането на кадри заради икономическата несигурност, като бизнес лидерите са под силен натиск да управляват разходите и да подкрепят производителността“, обяснява Граф.
„Там, където пандемията доведе до преход към гъвкава работа и стимули в подкрепа на служителите, балансът на силите сега се връщаща в полза на работодателите“, добавя той.
Гъвкавата работа не е единствената придобивка на служителите, която понася удар от настоящите сътресения в икономиката, показва допитването. 74 на сто от ръководителите отбелязват, че развитието на уменията е трябвало да остане на заден план, а 75 на сто казват, че благосъстоянието на служителите вероятно ще бъде по-малък приоритет.
В допитването на YouGov по поръчка на LinkedIn са участвали близо 3000 ръководители на компании с най-малко 1000 служители и минимален годишен оборот от поне 250 млн. паунда (288,3 млн. долара).
Макар компаниите вероятно да мислят, че ограничаването на придобивки като гъвкава работа ще им помогне, може да има и сериозни дългосрочни последици, смята Граф.
„Компании, които се отказват от напредъка към отдалечена или гъвкава работа, може да демотивират служителите си и да ги тласнат към конкуренти, които предлагат по-привлекателни варианти. Гъвкавостта ще става все повече въпрос на оцеляване за компаниите“, допълва той.
Данните на LinkedIn за възможностите за отдалечена работа спрямо кандидатурите за тези обяви ясно показват, че търсенето остава високо.
Освен това много компании все още изпитват затруднения заради т. нар. Голямо оттегляне на служители и оттогава предлагат по-широка гама от придобивки, като някои дори стигат дотам, че възприемат четиридневна работна седмица, за да помогнат за набирането и задържането на кадри.
Затова адаптивността и гъвкавостта са ключови за компаниите занапред, отбелязва Граф.
„Компаниите, които виждат този период като добра възможност, които са готови да се приспособят и изследват нови начини за работа, ще се представят по-добре от конкурентите в дългосрочен план“, смята той.