Тайните продажби на руски диаманти на стойност стотици милиони долара всеки месец предизвикват разделение в световната търговия, която се простира от фабрики за обработка до луксозни магазини на Пето авеню в Ню Йорк, пише Bloomberg.
Мнозина в индустрията отказват да сключват сделки за руски скъпоценни камъни след нашествието в Украйна и след като САЩ наложиха санкции на минния гигант Alrosa. Но има индийски и белгийски купувачи, които се сдобиват с големи обеми руски скъпоценни камъни при привлекателни условия, като успяват да изберат необходимите им диаманти в отсъствието на конкурентите им.
Сделките се сключват с голяма дискретност дори за известния с потайността си свят на диамантите.
И макар че не нарушават санкции, има други рискове, които трябва да бъдат взети предвид – гиганти като Tiffany & Co. и Signet Jewelers не искат руски диаманти, добити след началото на войната, а доставчици казват, че се притесняват от загуба на ключови договори, ако сключват сделки за скъпоценни камъни на Alrosa.
Продажбите са проблем за всякакви опити за бойкот – след като камъните навлязат във веригите за доставка, става почти невъзможно да бъдат проследени. Диамантите се продават в пакети със сходни размери и качества – има около 15 хил. различни категории, и може да бъдат препродавани и смесвани отново и отново множество пъти преди да се озоват върху годежен пръстен или огърлица.
Западните търговци на дребно, които се опитват да избягват руски скъпоценни камъни, са притеснени и дали ще успеят да си осигурят достатъчно диаманти, особено малките и по-евтини видове, в които е специализирана Alrosa. Компанията съставлява около една трета от доставките на сурови диаманти, а почти всички руски камъни, добити преди войната, на практика вече са употребени.
Някои големи европейски луксозни марки са поискали от конкурента на Alrosa De Beers да увеличи продажбите за доставчици, на които имат доверие, коментират запознати с въпроса източници, пожелали да останат анонимни, тъй като информацията е от частен характер. Компанията полага усилия да го направи, но има малко излишък за продаване, допълват те.
Докато руските доставки разделят света на диамантите, голяма част от напрежението е съсредоточено в средния сегмент, широка мрежа от предимно семейни компании, които обработват, полират и търгуват със скъпоценните камъни в света, много от тях в Индия, и са свръзката между минните компании и магазините за бижута.
Преди нашествието на Русия в Украйна Alrosa продаваше на над 50 такива клиенти всеки месец. След нашествието продажбите първоначално замръзнаха, но сега са се върнали на почти нормални нива.
Но това се случва тихомълком. Преди войната компанията правеше десет продажби на година от търговското си представителство в белгийския град Антверпен в рамките на предварително определен календар и след това публикуваше резултатите. Alrosa вече спря да публикува информация за продажбите и финансовото си представяне.
Повечето индийски компании от средния сегмент продължават да избягват покупка на руски диаманти заради риска по този начин да изгубят западните си клиенти, съобщават запознати източници.
САЩ са особено важен пазар – 50% от всички полирани диаманти се продават в страната, като те варират от луксозни камъни на стойност десетки милиони долари, до камъни, които се продават за по-малко от 200 долара в магазините на вериги като Walmart.
Макар че диамантите са лукс от неосновна необходимост за хората, които ги купуват, самият бизнес е опора за икономиката на редица големи центрове за шлифоване и търговия с тях. Търговията с диаманти подкрепя около един милион работни места в Индия, където правителството се стреми да стимулира бизнеса. Белгийският премиер също потвърди позицията на страната му, че руските камъни не трябва да бъдат санкционирани – над 80% от суровите диаманти се търгуват през пристанищния град Антверпен на определен етап.
Засега голямото мнозинство от руски камъни минава през около десет купувачи. Индийските компании Kiran Gems и Shree Ramkrishna Exports са двата най-големи купувачи, съобщават запознати източници.
След като руските диаманти бъдат обработени и полирани, се предполага, че ще се озоват в бижута за пазари като Китай, Япония и Индия. Тези три страни заедно съставляват около 30% от световното търсене и за разлика от западните търговци не се колебаят да приемат руска продукция.
Но непрозрачния характер на търговията с диаманти с нейните дълги и заплетени вериги за доставка означава, че руски камъни вероятно се озовават и на западни пазари.
Произходът на диаманта е ясен в началото, когато получава сертификат въз основа на процеса „Кимбърли“, целящ да сложи край на продажбата на „кървави диаманти“, които финансираха войни през 90-те години на миналия век.
Но след това може да стане неясно. Пакетите със скъпоценни камъни често се смесват в търговските къщи и сертификатът за произход се заменя с документи за „смесен произход“. Това прави почти невъзможно да се проследи къде в крайна сметка се продават руските диаманти.
Макар че страхът от отблъскване на западни компании е най-голямото препятствие за повечето хора в индустрията, практическите затруднения при покупките от Русия също са спирачка.
След американските санкции повечето европейски и близкоизточни банки се оттеглиха от финансирането на покупки от Alrosa, която преди това продаваше почти всичките си диаманти в американски долари. С това изборът се свежда само до няколко индийски банки, които в последните месеци с готовност улесняват трансакции в други валути, предимно евро и рупии.
В знак да продължаващото безпокойство IndusInd Bank, един от най-големите кредитори за купувачи на диаманти в Индия, изисква от клиентите в тези сделки да подписват анекс, че носят отговорност, ако сделка бъде замразена, съобщават запознати източници.
Говорител на IndusInd заяви, че банката „спазва местните и международни търговски санкции и не сключва сделки със санкционирани дружества или лица.
За тези, които все още искат да купуват, Alrosa предлага придобивки като необичайна гъвкавост, въпреки че като цяло запазва сходни цени с De Beers.
Обикновено клиентите се очаква да приемат предварително договорени пакети с диаманти. Сега компанията позволява на купувачите да избират пакетите си, което означава, че може да вземат диаманти с ограничено предлагане или такива, които е най-вероятно а донесат най-добрата печалба. Като отражение на променящата се структура на индустрията Alrosa се стреми да установи и по-трайни офиси за продажби в Индия.