Инженерите от германската компания Metafinanz се засмиват, когато виждат малки купчини блокчета Lego, които ги очакват в конферентната зала. Един от екипите е скептичен, докато този за управление на риска е открито критичен.
„Но докато приключим, най-големите критици се превърнаха в най-отявлените защитници на системата“, коментира Матиас Гоц, стратег в консултантската фирма в Мюнхен.
Датският производител на цветните конструктори Lego беше на ръба на фалита в началото на хилядолетието. Но компанията преобърна бизнеса си с няколко промени, твърдят анализатори и говорител на фирмата. Изчезнаха продуктите, различни от конструктори. Вместо това компанията разшири серията си от традиционни Lego комплекти и включи популярни лицензи като „Междузведни войни“ и „Хари Потър“, както и комплекти за сглобяване на известни забележителности и други продукти, целящи да привлекат както деца, така и възрастни, пише Wall Street Journal.
Миналата година Lego отчете над 7 млрд. евро приходи от продажби, спрямо 2,2 млрд. евро за 2010 г. Компанията отново си извоюва титлата на най-голям производител на играчки в света.
Най-новият двигател на растежа на Lego са възрастните, които преди са ползвали продуктите ѝ у дома, а сега ги въвеждат на работното си място. Тези компании и хора, които носят продукти на Lego в офиса, твърдят, че комплектите помагат за развитието на творчеството, но помагат и за комуникацията, както и за справяне с безпокойството.
Един от двигателите на този растеж е програма, наречена Lego Serious Play (LSP). Това е инструмент за обучение, в рамките на който от служителите се иска да отговорят на притесненията и стремежите на компанията като първо изградят малък Lego модел от блокчета, а след това да обяснят какво са построили и защо.
Системата е проектирана така, че да подобри комуникацията и да засили представянето на компанията, твърди Роберт Размусен, бизнес консултант в Дания, който е помогнал за разработването на програмата преди повече от две десетилетия. LSP е използвана от Военноморските сили на САЩ, Harvard Business School и в енергийната, финансовата и транспортната индустрия. Компании, включително Google, Ernst & Young, Microsoft, Visa, Lexus и Procter & Gamble, я използват.
Семинарите за обучения по LSP струват между 500 и 5000 долара, като варират между два часа и два дни. Те могат да включват само няколко служители или голяма група от хора. Има около 13 хил. сертифицирани LSP фасилитатори по света в момента. За сравнение през 2015 г. те бяха около 2500.
„Преди две години нямаше много базирани в САЩ фасилитатори като мен, но сега растат лавинообразно“, коментира Уенди Макгий, професор по организационна психология в Azusa Pacific University в Южна Каролина, която преподава програмата на своите студенти и консултира местни компании.
Други фирми използват продуктите на Lego по различни начини.
Гиганта в комуникационните технологии Ericsson използва продукта, за да преподава програмни концепции на ученици и използва Lego роботи, за да демонстрира как машините променят начина, по който живеем.