Паниката, която обхвана диамантената индустрия тази година, започва да се успокоява, след като санкционираният руски гигант Alrosa тихомълком възстановява износа си до почти предпандемичните стойности, посочва Bloomberg.
Alrosa отговаря за около една трета от световното снабдяване с необработени диаманти. Санкциите заради войната в Украйна обаче хвърлиха в ужас компании за обработка и търговия на скъпоценни камъни, които търсеха начини да продължат да купуват от Русия, докато банките не можеха или не искаха да финансират плащанията им. Внезапният недостиг на скъпоценни камъни изстреля нагоре цените на диамантите, особено на малките и евтините, специалитет на Alrosa.
Сега, след месеци на парализа заради ограниченията, руската компания се завръща, продавайки диаманти за над 250 млн. долара за месец. Това я оставя на около 50-100 млн. долара на месец под предпандемичните нива, посочват хора, запознати с въпроса. Продажбите се увеличиха, след като някои индийски банки свикнаха с това как да извършват плащания във валути, различни от щатски долар, отбелязват запознатите, пожелали анонимност.
Повечето руски камъни отиват към производители в Индия – най-големия от шепа индустриални центрове, където стотици предимно семейни бизнеси обработват и полират нешлифованите скъпоценни камъни до завършен продукт, готов да бъде използван за обеци, годежни пръстени или всякакви други бижута.
Alrosa продава диаманти на купувачи както в Индия, така и в Европа най-вече в замяна на рупии, посочват източниците.
Засега няма данни някои от продажбите да са нарушили законодателството. Има обаче широкоразпространено притеснение за боравенето с руска продукция, казват още запознатите. Сделките се сключват без много шум – дори и по дискретните стандарти на потайния диамантен свят. Alrosa спря да публикува всякаква информация за продажбите си или за финансовото си представяне.
Говорител на Alrosa е отказал коментар за Bloomberg.
Завръщането на един от основните източници на скъпоценни камъни ще е успокоение за производители и търговци, които разчитат на тези диаманти. Но в същото време цените на необработените камъни вече бяха започнали да показват признаци на отслабване в отговор на влошаващите се икономически прогнози и увеличеното снабдяване допълнително ги смекчава.
Подновените продажби показват как купувачите на руските суровини – от петрол и газ до въглища и алуминий, все пак успяват да намират начини да се сдобият с нужната им продукция въпреки последиците от войната в Украйна.
За диамантената търговия обаче има дори още по-голяма заплаха, що се отнася до репутацията. Ако потребителите искат все пак да избягват руски диаманти, може просто да спрат да купуват като цяло, тъй като естеството на индустрията е такова, че трудно може да се проследи произхода на отделните скъпоценни камъни. Милиони камъни се разменят между десетки търговци и производители преди евентуално да се окажат на витрините на бижутерийните магазини.
Някои части на диамантената индустрия настояват за изключването на руското производство – американските бижутерийни компании Tiffany & Co. и Signet Jewelers съобщиха, че ще спрат покупките на нови диаманти, добити в Русия, а страни като САЩ искат камъните да са придружавани от надпис „конфликтни диаманти“, съобщи по-рано в. New York Times.
В търсене на решение
Въпреки всичко индийски и белгийски купувачи и бижутери от ключови пазари като Китай и Близкия изток все пак продължават да купуват руски диаманти и търсят решения, тъй като заради санкциите банките не могат или не искат да обработват плащания.
Alrosa на практика е държавна компания – федералното правителство притежава 33%, а други 25% се държат от местни власти. На световно ниво компанията се конкурира с De Beers, която е собственост на Anglo American Plc, и двете компании произвеждат приблизително еднакво количество диаманти годишно.
След първоначалния хаос след налагането на американските санкции срещу Alrosa свежият приток на руски скъпоценни камъни бързо облекчи затягането на пазара.
През последните месеци акредитирани купувачи на De Beers можеха да изкарат печалба от около 10%, търгувайки с купената от тях продукция с други производители, изправени през недостиг на доставки.
Сега цените на някои стоки на вторичния пазар – където търговци и производители продават помежду си – са намалели драстично за последния месец и тази разлика е изчезнала, казват източниците.
De Beers запази стабилни цените при последната си продажба миналата седмица и на фона на драстичната корекция на пазарните цени тази разлика вече я няма, посочват още запознатите.