Финансовото звено на Volkswagen AG очаква печалбата да намалее през тази година, тъй като нарастващите лихвени проценти и ускорената инфлация започват да натежават върху търсенето на автомобили. Клиентите вече се двоумят дали да закупят превозно средство, или да продължат договора за лизинг с месец напред поради редица опасения, включително такива, свързани с поскъпването на енергията, изтъква Франк Фидлер, главен финансов директор на VW Financial Services, цитиран от Bloomberg.
Неговите коментари отразяват предупреждението на BMW от миналата седмица, когато баварският концерн заяви, че поръчките за нови автомобили се забавят спрямо предишните бързи темпове, особено в Европа.
Въпреки че Continental потвърди перспективите си за годината във вторник, германският доставчик на автомобилни части каза, че трябва да се справи с около 3,5 млрд. евро допълнителни разходи за суровини, енергия и логистика, като цените на морския транспорт нарастват осемкратно в някои случаи . Финансовият директор на Continental Катя Дюрфелд описа условията „по-скоро като ураган“ и прогнозира, че този натиск „няма да отшуми скоро“.
Признаците на спад никнат като къртичини. Германската икономика - най-голямата в Европа - стагнира през второто тримесечие на фона на ръста на цените, недостига на доставки и заплахата от режим на енергията, в случай че Русия прекъсне газовите доставки към страната. Икономистите смятат, че рецесията е почти неизбежна през втората половина на годината. Икономиката на Великобритания вероятно се е свила през второто тримесечие, като Английската централна банка прогнозира на последното си заседание, че страната може да навлезе в дълга рецесия през четвъртото тримесечие на 2022 г.
Автомобилните производители успяват да се справят с подобни проблеми, но напоследък дори те започват да се огъват под тежестта на инфлацията. Докато продажбите на автомобили в Европа спаднат през последната година, Mercedes-Benz, VW, BMW и други отбелязаха скок в печалбите, тъй като компаниите се фокусираха върху изграждането на модели с по-висок марж.
Финансовите звена и отделите за управление на автопарковете на концерните се възползваха от ситуацията, тъй като кризата с чиповете засили търсенето на употребявани автомобили и подкрепи ценовия скок. Някои производители, включително Stellantis и Mercedes, остават оптимисти, че могат да поддържат силна печалба и през втората половина на годината.
Сега дори и при тях перспективите изглеждат замъглени, когато става въпрос за отражението върху сектора на по-широката икономика.
Въпреки че BMW заяви миналата седмица, че нивата на поръчките остават високи, автомобилният производител предупреди, че няма да може напълно да прехвърли нарастващите разходи за суровини върху клиентите. А компаниите вече се подготвят за мрачна зима заради влошаващата се енергийна криза в региона.
Цените на електроенергията удариха рекордно високи стойности през последните седмици, след като Русия ограничи доставките на газ за Европа. Продължаващите горещини прекъсват речните маршрути, жизненоважни за превоз на въглища до електроцентралите и фабриките. Германия вече каза, че ще даде приоритет на доставките на газ за домакинствата пред заводите, ако се сблъска с недостиг, когато стане по-студено през следващите месеци. Други европейски страни вероятно ще предприемат подобни действия.
Доставчикът на автомобили Aptiv стресна инвеститори и анализатори миналата седмица, когато понижи прогнозите си за цялата година и предупреди, че фабриките може да преустановят работа през зимата поради евентуален режим на енергия. Сега компанията прогнозира, че производството на превозни средства ще спадне с 5% в Европа за тази година, което представлява рязък спад спрямо предишната прогноза за ръст от 10%.
В исторически план Aptiv познава по-често, отколкото грешни, когато е обявявала перспективите си за производството, изтъква анализаторът на RBC Capital Markets Джо Спак в бележка до клиенти, добавяйки: „Ако Aptiv е права по отношение на производството, тогава всички останали грешат и има значително по-голям риск за другите доставчици – особено за европейските доставчици според нас“.