Нарастващата популярност на електромобилите подпомага не само развитието на бранша, насочил се към по-зелено бъдеще, но и борбата на още един пазар - този на домашните зарядни за електромобили, пише Ройтерс.
Търсенето на този тип автомобили ще подхрани по-нататъшното сключване на сделки в сектора за зарядни, тъй като през следващото десетилетие десетки милиони устройства се очаква да бъдат инсталирани в световен мащаб.
Според анализ на медията над 100 компании в Европа и над 50 в САЩ предлагат домашни зарядни за електромобили. Много от тях продават и публични зарядни зарядни.
Нарастващият брой регулации, изискващи инвестиции за софтуер - от киберсигурност до възможности за умно зареждане - и бързо растящите продажби само ще ускорят пазарната консолидация, смятат изпълнителни директори от бранша.
"Това е горещ сектор, привлякъл много таланти и капитал", каза Карлос Фиш, директор в базираната в Мадрид фирма за рисков капитал Seaya Venture. "Очакваме такава голяма консолидация", допълни Фиш.
По думите му истинските печеливши ще бъдат тези с превъзхождащ спрямо останалите софтуер за управление на захранването у дома и с "двупосочно зареждане", което позволява на собствениците на тези возила да зареждат евтино през нощта и да продават енергия обратно към мрежата на по-високи цени в пиковите часове, което "превръща батерията от разходен център в такъв за печалба".
Консолидацията обаче вече е започнала. Германската компания Siemens AG вече има бизнес за домашни зарядни, а звеното на Volkswagen AG с име Electrify America навлезе на пазара в началото на 2021 г.
Въпреки че зареждането за собствениците на електромобили, които паркират на улиците, е голямо предизвикателство в американските и европейските градове, около 60% от собствениците на жилища във Великобритания и САЩ имат достъп до домашен паркинг.
Според Juniper Research предстои до 2026 г. да бъдат инсталирани 35 млн. домашни зарядни в световен мащаб, докато от Ernst & Young смятат, че само в Европа техният брой ще достигне 56 млн. до 2035 г.
Цената на домашните зарядни варира между около 600 долара до над 1000 долара, без да се включва инсталирането. Собствениците на тези автомобили ги използват за около 80% от зарежданията.
"Тук сме, защото смятаме, че това ще бъде огромен пазар", каза Дейвид Мартел, главен изпълнителен директор в наскоро основания британски стартъп за домашни батерии EVIOS.
Заложено е обаче много повече от просто зарядни.
За компании, които евентуално продават милиони зарядни, данните, които събират, може да генерират приходи заради балансирането на местни и национални електромрежи.
"Първата битка ще е за генерирането на най-много средства от продажбите и инсталирането на домашни зарядни", смята Чарли Кук, главен изпълнителен директор в Rightcharge - британска компания, която помага на водачите на електромобили да намерят правилното зарядно и ниска енергийна тарифа.
"Следващата битка ще е между компаниите, които контролират потока на енергия до и към тези зарядни точки", допълни Кук.