fallback

По-голям пробег всяка година - това е в историята…

В продължение на години цената на батериите за електромобилите непрекъснато падаше, но сега тенденцията се обръща

14:01 | 18.07.22 г. 7
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Електромобилността дължи своя възход не на последно място на спада на цените на батериите. Доскоро за киловатчас се плащаше с 80 или 90 процента по-малко, отколкото преди десет години. Това позволи непрекъснато да се увеличава пробегът, като в същото време се намаляват цените на автомобилите. Някои хора се надяваха, че след няколко години ще могат да изминат 500 или повече километра с едно зареждане на батерията на изгоден електромобил.

Но това вероятно ще остане мечта, както наскоро призна главният изпълнителен директорс на VW Херберт Дийс. Според него „проблемът в електромобилността не са клиентите, не е инфраструктурата за зареждане, не е електричеството", а батериите. В интервю за австрийския вестник Kleine Zeitung Дийс дори прогнозира „тенденция към по-малки батерии, защото са по-евтини" и защото зареждането става все по-бързо. От това следва, че в средносрочен план пробегът на електрическите автомобили едва ли ще се увеличи, особено в сегментите на евтините автомобили. 

Дийс заяви също, че навлизането на електромобилността в Европа всъщност ще отнеме време поне до 2035 г. - годината, от която почти няма да се продават нови автомобили с двигатели с вътрешно горене. Толкова време ще отнеме изграждането на фабриките за производство на батерии. А през миналата седмица VW започна изграждането на първия си собствен производствен завод в Залцгитер.

Литият е четири пъти по-скъп, отколкото преди година

Изследователите от RWTH Aachen са по-оптимистично настроени от Дийс. Те редовно анализират съобщенията на компаниите за нови фабрики. През 2030 г., с данни от март 2022 г., в Европа ще бъдат произведени 1300 гигаватчаса батерии. Това съответства на пълното предлагане за всички нови автомобили, пише в свой анализ Die Zeit.

Кой е прав - или поне може да предвиди по-точно близкото бъдеще - зависи преди всичко от разходите. Автомобилната индустрия изчислява в центове, а не във ватчасове. А материалите, необходими за батериите, в момента драстично поскъпват. Цената на лития например се е увеличила повече от четири пъти в рамките на една година. Специалисти съобщават, че фазата, в която батериите поевтиняха драстично, е приключила: сега се наблюдава увеличение заради разходите за суровини.

Въпреки това разработките, представени от китайските гиганти в производството на батерии, дават надежда. CATL, най-големият производител в света с пазарен дял от 35% през първото тримесечие на тази година, ще започне да доставя батерията Qilin през 2023 г. С Qilin автомобилната индустрия може да избира между клетките с катод от никел, манган и кобалт (NMC), които са широко разпространени в Германия, или по-евтината версия с литиево-железен фосфат (LFP). Твърди се, че енергийната плътност е по-висока от тази на конкурентите: CATL твърди, че е с 13% по-голяма от тази на Tesla.

CATL не прави нищо друго, освен да използва последователно потенциала за подобрение на акумулаторната система. Два момента са решаващи: На първо място, излишните опаковки и междинни нива са пропуснати, като е оставено повече място за най-важното. Обемният дял на активния материал се увеличава до 72%. Второ, охлаждащата повърхност между клетките е четири пъти по-голяма от преди. Така времето за изчакване на станция за бързо зареждане, което според повечето производители на автомобили е около 30 минути за зареждане от 10 до 80 процента, може да се намали до 10 минути, без да се повредят клетките или да се съкрати драстично техният експлоатационен живот. 

BYD, третият по големина производител на батерии (11% пазарен дял според Bloomberg), прилага подобен подход. BYD произвежда освен това и електрически автомобили и е много успешна на китайския пазар. Подобно на CATL, нейните батерии не съдържат междинни слоеве в системата. Този процес се нарича Cell to Pack. BYD отива още по-далеч със спортния седан Seal, който се конкурира директно с Tesla Model 3: капакът на акумулаторната система е и подът на интериора. При Cell to Body, както се казва подходът, се използват още по-малко материали.

Малък автомобил само за кратки разстояния

Въпреки това остава фактът, че автомобилите с акумулаторни батерии са с най-висока енергийна ефективност, но с проблематична материална ефективност. Може би по-нататъшен напредък може да се постигне чрез добавяне на силиций към анода, замяна на лития с натрий или използване на твърди вместо течни електролити.

При всичко положения е малко вероятно автомобилната индустрия да прехвърли технологичния напредък на клиентите под формата на по-голям пробег. Намаляването на разходите при батериите вероятно ще се използва или за намаляване на каталожните цени, или за увеличаване на маржовете.

Очевидно в автомобилната индустрия съществува негласен консенсус: в ерата на електричеството шофирането на малък автомобил от Германия до френския бряг на Атлантическия океан ще бъде проблем. Ако искате пробег, трябва да си купите скъп електромобил.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:22 | 14.09.22 г.
fallback